Mur berliński – dwie betonowe ściany o wysokości 3 metrów, które dzieliły Berlin na Wschodni i Zachodni, stały się symbolem komunistycznego reżimu. W listopadzie tego roku świętujemy 25. rocznicę upadku muru. Z tej okazji w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie odbędzie się wyjątkowy, polsko – niemiecki koncert.
Bądź zawsze na bieżąco. Zapisz się do newslettera.
Protest przeciwko wojnie
Podczas koncertu wykonana zostanie monumentalna kompozycja Benjamina Brittena „War Requiem”. Autor znany był ze swoich pacyfistycznych przekonań, a dzieło to jest protestem kompozytora przeciwko wojnie, agresji, przemocy i bezsensownej śmierci. Wspólne wykonanie utworu przez liczne, międzynarodowe grono wykonawców można odczytać jako metaforę ponownie łączącego się narodu i scalającej się – po dziesięcioleciach rozdzielenia – Europy.
Koncert w Katedrze w Berlinie
W ubiegłym sezonie artystycznym 2013/2014, 28 czerwca 2014 roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza wystąpiła w Berlinie na Koncercie pamięci ofiar I Wojny Światowej, wykonując „War Requiem” Benjamina Brittena wraz ze szwajcarską sopranistką Nathalie de Montmollin, angielskim tenorem Vernonem Kirkiem, niemieckim bas-barytonem Jensem Hamannem oraz chórem zorganizowanym przez stowarzyszenie Chorverband Berlin. Wszystkich muzyków poprowadził dyrygent Thomas Hennig. Patronat nad koncertem objął Dr. Frank-Walter Steinmeier. Koncert zebrał wyśmienite recenzje.
Pierwszy dyrygent
Koncert poprowadzi Ewa Strusińska, która w sezonie artystycznym 2013/2014 objęła kierownictwo muzyczne w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, pełniąc funkcję kierownika muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej. Finalistka i laureatka prestiżowego II Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu. W latach 2008-2010 dyrygent asystent Hallé Orchestra w Manchesterze. Pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii, której powierzono pieczę nad najstarszą orkiestrą na wyspach. Fakt ten został szeroko odnotowany przez prasę angielską (The Times, Guardian, The Independent, BBC Music Magazine, Gramophone) oraz przez polskie media (Wprost, Przekrój, TVN).