Choć skonstruowany i opatentowany został już w 1846 roku przez belgijskiego konstruktora Adolpha Saxa, dla scen filharmonicznych saksofon nadal pozostaje zjawiskiem egzotycznym. Od połowy XIX wieku zaczął się pojawiać w obsadzie orkiestry w takich dziełach, jak „Arlezjanka” George’a Bizeta, „Sinfonia domestica” Richarda Straussa, „Bolero” Maurice’a Ravela, jednak w XX wieku znacznie większą popularność zyskał w jazzie.
Saksofon występujący w kilku rozmiarach – od najmniejszych soprillo i sopranino, poprzez saksofon sopranowy, altowy, tenorowy, barytonowy, basowy aż po kontrabasowy – zaczęto łączyć w kameralne grupy. Już w 1857 roku belgijski kompozytor Jean-Baptiste Singelée napisał pierwszy kwartet saksofonowy, później na taki skład zaczęły powstawać liczne transkrypcje. Obsada czterech saksofonów powodzeniem cieszy się rownież w muzyce współczesnej, o czym świadczą trzy kompozycje powstałe w drugiej dekadzie XXI wieku, które zabrzmią w wykonaniu Keuris Quartet.
„Mambo!” Christiana Lauby, francuskiego kompozytora urodzonego w Tunezji, zostało zamówione w 2018 roku przez Keuris Quartet. Utwór łączy w sobie rytmy muzyki latynoskiej, wpływy popu z bardziej abstrakcyjnymi, współczesnymi brzmieniami.
Kanadyjski kompozytor, działający obecnie w Kolonii, Thierry Tidrow w swoim pierwszym kwartecie saksofonowym z 2015 roku „So be it” podejmuje, podobnie jak w napisanej w tym samym czasie teatralnej kompozycji „Manifeste Assi”, aktualny temat polityczny – konfliktu na Ukrainie.
Guillermo Lago to kompozytorski pseudonim holenderskiego saksofonisty, współzałożyciela Aurelia Saxophone Quartet, Willema van Merwijka. „Ciudades” (Miasta) stanowi rozpoczęty w 2011 roku i nadal powstający cykl kompozycji na kwartet saksofonowy, inspirowanych różnymi ważnymi dla artysty miastami świata – są wśród nich m.in. Kordoba, Sarajewo, Addis Abeba, Montevideo, Kolonia i Tokio.
Koncert najnowszych kompozycji na kwartet saksofonowy uzupełni utwór nieco starszy – z 1970 roku – „Saxofoonkwartet” Tristana Keurisa. Poznanie saksofonisty Eda Boogaarda zainspirowało holenderskiego kompozytora do sięgnięcia po obsadę czterech saksofonów. Utwór wykorzystuje poszerzone techniki wydobycia dźwięku, ale też liryczne możliwości instrumentu.
Die Ausstellung ist während der Veranstaltung verfügbar:
Powracające sny | Mikołaj Obrycki Jak mało obrazów pamiętamy z życia. Jak mało sobie ich uświadamiamy. Stąd też moje usilne próby odtworzenia przestrzeni, które oglądałem w przeszłości. (Mikołaj Obrycki)
DETAILS
Sax & Keuris
26-02-2019 19:00
KammersaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin