Już w piątek koncert finałowy!
W poniedziałek rozpoczęły się warsztaty w ramach tegorocznej odsłony ILYO. Niemal 90 uczestników z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Białorusi i Norwegii pod okiem tutorów przygotowuje się do piątkowego koncertu finałowego.
Podczas koncertu zabrzmią „Wariacje na temat Paganiniego” Witolda Lutosławskiego, oraz VII Symfonia „Leningradzka” Dymitra Szostakowicza. Wariacje Lutosławskiego są parafrazą znanego Kaprysu a-moll op. 1 nr 24 na skrzypce solo Paganiniego. Lutosławski wzbogacił pierwowzór pod względem harmoniki i faktury. Powstał utwór o pikantnym brzmieniu, istny fajerwerk pianistycznej i kompozytorskiej wirtuozerii. Z biegiem lat wariacje zyskały wielką popularność, stając się przebojem. Utwór był grany przez wszystkie znaczące duety fortepianowe na świecie, stając się najczęściej wykonywanym utworem kompozytora. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji kompozycji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry.
VII Symfonia powstawała w jednej z wielu tragicznych chwil w historii ludzkości – w głodującej twierdzy – Leningradzie w 1941 roku, podczas oblężenia miasta przez nazistów. Dymitr Szostakowicz o rozpoczęciu pracy nad nową symfonią powiadomił w audycji nadanej z Leningradu na cały kraj. Wiadomość wzbudziła wielkie zainteresowanie, a symfonia – choć jeszcze nie istniała – została od razu nazwana „Leningradzką”. Dwie pierwsze części powstały w oblężonym mieście, kolejne w Kujbyszewie, do którego kompozytor został ewakuowany. Premiera utworu odbyła się w 335 dniu oblężenia. Skrajnie wyczerpanych muzyków orkiestry radiowej, częściowo ściągniętych z frontu, podczas koncertu okrywało kilka warstw ubrań, co było typowym objawem wygłodzenia. Widownia była zapełniona do ostatniego miejsca. Muzyka niosła nadzieję. Można uznać, że VII Symfonia została wykorzystana do propagandy. Jeśli jednak wsłuchać się w nią bez żadnych uprzedzeń, można „usłyszeć” obraz nie tylko agresji najeźdźcy, ale również terroru, który władał miastem przed oblężeniem.
Bilety na koncert finałowy dostępne są w kasie Filharmonii oraz na stronie internetowej.
VII Symfonia powstawała w jednej z wielu tragicznych chwil w historii ludzkości – w głodującej twierdzy – Leningradzie w 1941 roku, podczas oblężenia miasta przez nazistów. Dymitr Szostakowicz o rozpoczęciu pracy nad nową symfonią powiadomił w audycji nadanej z Leningradu na cały kraj. Wiadomość wzbudziła wielkie zainteresowanie, a symfonia – choć jeszcze nie istniała – została od razu nazwana „Leningradzką”. Dwie pierwsze części powstały w oblężonym mieście, kolejne w Kujbyszewie, do którego kompozytor został ewakuowany. Premiera utworu odbyła się w 335 dniu oblężenia. Skrajnie wyczerpanych muzyków orkiestry radiowej, częściowo ściągniętych z frontu, podczas koncertu okrywało kilka warstw ubrań, co było typowym objawem wygłodzenia. Widownia była zapełniona do ostatniego miejsca. Muzyka niosła nadzieję. Można uznać, że VII Symfonia została wykorzystana do propagandy. Jeśli jednak wsłuchać się w nią bez żadnych uprzedzeń, można „usłyszeć” obraz nie tylko agresji najeźdźcy, ale również terroru, który władał miastem przed oblężeniem.
Bilety na koncert finałowy dostępne są w kasie Filharmonii oraz na stronie internetowej.
pt. 30-08-2019, 19:00
International Lutosławski Youth Orchestra | FINAŁ
International Lutosławski Youth Orchestra | FINAŁ
28-08-2019, 13:28:33