Krzysztof Penderecki skomponował Chanconne w 2005 roku jako kolejną, ostatnią część już istniejącego Polskiego Requiem. Chciał w ten sposób oddać hołd zmarłemu w tym samym roku Janowi Pawłowi II, któremu zadedykował utwór. Drugim utworem Pendereckiego, który wykonamy tego wieczoru będzie Largo per violoncello ed orchestra. W niezwykle bogatym dorobku kompozytorskim Pendereckiego jest on kolejnym dowodem na poszukiwanie uniwersalnego języka muzyki, zakorzenionego w tradycji europejskiej.
Usłyszymy go w interpretacji Claudio Bohórqueza, jednego z najbardziej rozchwytywanych obecnie wiolonczelistów w Europie. Ten urodzony w Niemczech artysta o korzeniach peruwiańsko-urugwajskich, może się poszczycić sukcesami na międzynarodowych konkursach muzycznych, takich jak Konkurs dla Młodzieży im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy konkurs Wiolonczelowy im. M. Rostropowicza w Paryżu. W samym tylko roku 2000 otrzymał aż trzy nagrody na I Międzynarodowym Konkursie im. P. Casalsa, aby później dołożyć do nich wygrany Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Genewie. Od tamtej pory jego kariera solisty nabrała niezwykłego rozpędu. Artysta ma już za sobą występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie. Współpracował z takimi dyrygentami jak: Daniel Barenboim, Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Sir Neville Marriner, Eiji Oue, Krzysztof Penderecki, Leonard Slatkin, Tugan Sokhiev, Lothar Zagrosek czy David Zinman.
W drugiej części wieczoru zabrzmi Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa op. 45 – jedno z najbardziej doniosłych i przejmujących dzieł na chór i orkiestrę w historii muzyki. Brahms napisał je po śmierci bliskiego przyjaciela i mentora – Roberta Schumanna. Utwór nie jest jednak klasyczną mszą żałobną, opartą na strukturze liturgii. Brahms posiłkuje się tu fragmentami Pisma Świętego w niemieckim przekładzie Marcina Lutra. Sam dokonał wyboru wersetów ksiąg Starego i Nowego Testamentu, tworząc idealną artystycznie kompilację tekstów. Muzyka podąża tu za słowem, tworząc spójną i poruszającą narrację. Brahms celowo odróżnił swoje Requiem od innych form obecnych w muzyce, takich jak: kantaty, oratoria czy msze. Zależało mu na uniwersalnej wymowie dzieła, nie chciał aby było ono kojarzone z wiarą katolicką czy protestancką. W liście do Carla Martina Reinthalera kompozytor napisał: „Jeśli chodzi o tekst wyznam, że nazwę niemieckie chętnie zastąpiłbym słowem ludzkie”.
To niezwykłe dzieło Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie zagra pod batutą swojego Dyrektora Artystycznego – Rune Bergmanna. Partię chóralną wykona zaś Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – jeden z najbardziej uznanych chórów w kraju, mogący się pochwalić występami na ponad 300 koncertach, m.in. w Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, Gewandhausie w Lipsku, Philharmonie de Paris czy Salle Pleyel w Paryżu.
Mecenas Roku 2022
SZCZEGÓŁY
PENDERECKI | BRAHMS
01-04-2022 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin