To wizjoner muzyki XX wieku – pisał o nim „The Guardian”. Karlheinz Stockhausen uznawany jest za jednego z najważniejszych kompozytorów muzyki awangardowej i elektronicznej. Wpływ niemieckiego artysty na historię współczesnej sztuki jest nie do przecenienia – od Beatlesów, Milesa Davisa, Franka Zappy do Bjork i Animal Collective.
W 1977 r. Stockhausen rozpoczął pracę nad wielkim cyklem oper „Licht,” opowiadającym o walce między reprezentującymi ludzkość Michałem i Ewą a Lucyferem – obrazem diabła. Nazywane poszczególnymi dniami tygodnia dzieło trwa w całości 29 godzin. Ten monumentalny utwór łączy ze sobą różne wątki religijne, od chrześcijaństwa po buddyzm, i tworzy współczesny, globalny mit, odwołując się do tego, co boskie poprzez światło, poprzez świat widzialny, poprzez oczy – jak mówił kompozytor.
„Oktophonie” to jedna z części cyklu, będąca dla słuchaczy niezwykłym doświadczeniem nie tylko muzycznym, ale też przestrzennym. Oto emitowane z ośmiu kanałów dźwięki zaczynają wirować wokół odbiorcy – poruszać się między nim w poziomie, pionie, po przekątnych sali. Sam autor zaleca odsłuchanie utworu w kosmosie, a ze względu na treść i doświadczenia towarzyszące wykonaniu i odbiorowi swej muzyki określa ją mianem „duchowej". Filharmonia w Szczecinie zaprasza na tę niezwykłą elektroniczną podróż.
FILMY I ZDJĘCIA
Fotorelacje - 2016.11.10 - LAB 2: El-okto - Stockhausen, fot. Maciej Cybulski
Projekt „SOUNDLAB – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja" dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronem medialnym cyklu SoundLab jest AMS.
Dofinansowanie
Patronat medialny
SZCZEGÓŁY
LAB 2: El-okto - Stockhausen
10-11-2016 19:00