Wystawa Barwne konstelacja świata jest II edycją Zoom na Szczecin. Pierwsza – Punkty widzenia była malarską opowieścią o naszym mieście i prezentowana była w Galerii Poziom 4. Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Powstały wówczas wyjątkowe obrazy pędzla Edwarda Dwurnika i prof. Andrzej A. Sadowskiego. Obaj już odeszli, lecz Szczecin pozostanie na zawsze w ich dziełach.
Tym razem, w ramach stworzonego cyklu, idziemy dalej i realizujemy w Szczecinie wielowątkową opowieść o świecie i człowieku opowiedzianą językiem sztuki współczesnej. Wystawa Barwne konstelacje świata oddaje głos młodemu pokoleniu twórców, którzy kreują pokłady pozytywnych emocji. Prezentują wizję świata będącego w opozycji do zła w każdej jego postaci, samotności czy alienacji – największych zagrożeń człowieka współczesnego. Konstruują nowe światy syntetyzując bieżącą rzeczywistość, zmieniają ogląd zdarzeń minionych. Wyrażają swe przemyślenia o tym, co ważne i dzielą się z odbiorcą osobistymi przeżyciami, i emocjami. To zaproszenie do dialogu, rozmowy o świecie i sprawach małych i dużych w życiu każdego człowieka.
W swych wypowiedziach malarskich stosują różne techniki od najbardziej klasycznych takich jak olej, czy akryl na płótnie, kolaże, techniki własne, aż po niezwykłą i rzadko spotykaną w świecie – emaliowe obrazy na blasze. Ich twórczynią jest Bogna Jarzemska-Misztalska, która w nich umieszcza swoją opowieść o świecie przez pryzmat osobistych emocji, przeżyć i doświadczeń.
Nowe spojrzenie na historię i architekturę czasów minionych prezentują obrazy Magdaleny Barczyk-Kurus i Sylwii Godowskiej. Pierwsza z nich pragnie „złapać fizycznie” i zmaterializować światło poszukując odpowiednich barw i form zobrazowania pozornie nieciekawych obiektów jakimi są schrony wtopione w rodzimy pejzaż artystki. Ten zabieg zmienia i nadaje obiektom wojskowym całkiem nowy wygląd i cechy, dzięki czemu bunkry zatracają swoje negatywne skojarzenie związane z wojną. W przypadku obrazów Godowskiej, nagromadzenie pozornie przypadkowych rekwizytów stanowi pretekst do snucia opowieści o człowieku współczesnym. Malarka dokonując określonego wyboru przedmiotów-symboli hierarchizuje na nowo ich ważność. Zadaje sobie i nam nieustannie ważne pytania: kim jesteśmy, czego potrzebujemy, dokąd zmierzamy?
Naukowe niemal podejście do sztuki prezentują w swych obrazach Aleksandra Jadczuk i Marlena Lenart. Malarki korzystają z różnych dziedzin matematyki i fizyki. Systematycznie dążą do uzyskania harmonii, by móc uzyskać przestrzenną spójność wewnętrznych elementów obrazu i spójnej kompozycji. Każda z nich pracuje w inny sposób – Jadczuk fascynuje możliwość świadomej improwizacji w konstruowaniu abstrakcyjnych kompozycji składających się z wielu modułów. Lenart grą światła i cienia buduje nastrój, kompozycję, kreuje przestrzenność obiektów, przedmiotów banalnych takich jak choćby zgnieciona folia.
Bożena Galant także posługuje się językiem abstrakcji. Cechą charakterystyczną jej obrazów jest fakturalność i bogactwo barw, które zachęcają odbiorcę do swobodnej wędrówki wyobraźni i znajdowania własnych pozytywnych skojarzeń. Artystka w ten sposób dokumentuje swoje przeżycia i opowiada o sprawach dla siebie ważnych. Bardziej kameralna i tajemnicza jest opowieść malarska Weroniki Raczyńskiej. Jej tryptyk miniatur zaciekawia. Każe się zbliżyć, by dojrzeć trzy różne opowieści o miłości. Lekkość ołówka, delikatne muśnięcia gwaszem uruchamiają wyobraźnię i uwalniają emocje pełne własnych wspomnień.
Obrazy Izabeli Kity z cyklu Widoki zanurzone są osobistym manifestem tęsknoty za czystym powietrzem i wodą. Pragnie powrotu do bliskości z naturą, by nie przegapić tego co ważne, dobre i piękne. Przemyślana kompozycja prac, dyskretna paleta barw zatrzyma każdego i pozwoli na osobiste wspomnienia o miejscach równie pięknych niosących poczucie szczęścia i harmonii.
Wzajemne oddziaływanie barw, by sprawić przyjemność estetyczną sobie i oglądającym w komponowaniu „kuchennych” martwych natur czy też cyklu Ptaki jest dla Soni Wojtysek priorytetem. Artystka łączy style i techniki, syntetyzuje obraz i zatraca perspektywę. Wyrazistością starannie dobranego koloru sprawia, że na jej codzienne kompozycje chce się patrzeć i ma się apetyt na więcej.
Nie inaczej jest pracami Tomka Wojtyska, który łączy dźwięk i obraz. Niczym twórca muzyczny dobiera i decyduje o grających instrumentach na swoich płótnach… Za chwilę rozpocznie się koncert. Artysta każe grać instrumentom, a one posłusznie unoszą się, wirują i grają niczym wykonawcy powierzonego zadania. Bogata i wyrazista kolorystyka, wewnętrzny dynamizm kompozycji sprawia, że niemal słyszy się grające instrumenty. Zmysły są silnie poruszone, a skojarzenia z ulubionymi utworami sprawiają dużo radości.
Ten różnorodny zbiór prac prezentowanych na wystawie pokazuje, że świat jest ciekawy i inspiruje w różny sposób, a twórcy nie boją się mówić o tym, co dla nich jest ważne na co dzień i od święta. W niniejszej publikacji to artyści wyjaśniają podstawowe założenia swojej twórczości. Ich celem jest ułatwienie oglądającemu odbioru dzieł artystycznych, które często uznawane są za niezrozumiałe. Nic w tym dziwnego – tak może się zdarzyć, bo przecież sztuka jest od zawsze nieustannym polem eksperymentu…
Mówienie prawdy bez konieczności wskazywania konkretnego odbiorcy – z jednej strony, z drugiej zaś – inspirowanie osobistych rozważań czy prowokowanie do dyskusji społecznej jest nieodłączną cechą dobrej sztuki. A z taką mamy do czynienia.
Jolanta Gramczyńska
Kurator
II edycji Zoom na Szczecin
Barwne konstelacje świata
Artyści: Marlena Barczyk-Kurus (Częstochowa), Bożena Galant (Szczecin), dr Sylwia Godowska (Szczecin), dr Aleksandra Jadczuk (Gdańsk),Bogna Jarzemska-Misztalska (Warszawa), Izabela Kita (Częstochowa), dr Marlena Lenart (Łódź), Weronika Raczyńska (Warszawa), Sonia Wojtysek i Tomek Wojtysek (ASP Częstochowa)
Organizator: Jolanta Gramczyńska Sztuka w Szczecinie
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Szczecin, Akademia Sztuki.
Patronat Medialny: TVP Kultura, TVP 3 Szczeicin, PR Szczecin, Kurier Szczeciński, portale: Rynek i Sztuka, blog
Sztuka w Szczecinie, Arteon
Współpraca redakcyjna: RFM Classic
Wystawa będzie dostępna w Galerii Poziom 4. do 5 maja.
Możliwe jest bezpłatne oprowadzenie kuratorskie na zamówienie indywidualne po telefonicznym umówieniu z kuratorką Jolantą Gramczyńską – nr tel. 693 369 066.