Projekt stanowić będzie namysł nad eksponowanemu nieopodal w Muzeum Narodowym pejzażowi afrykańskiej wioski. Prezentowane fotografie będą dokumentacją przedmiotów z historycznej szczecińskiej „Kolekcji Afrykańskiej”, podzielonej obecnie pomiędzy Muzeum Narodowe w Szczecinie i Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Historycznie formułowane w okresie PRL postulaty uniwersalistyczne, internacjonalistyczne i humanistyczne zostaną skonfrontowane ze współczesną refleksją postkolonialną. Każe ona odczytywać rozsiane po Europie kolekcje artefaktów z Afryki jako symbole bezwzględnej dominacji kulturowej białego człowieka.
Stosowane w cyfrowej fotografii tytułowe pojęcie balansu bieli zostanie potraktowane jako metafora dekonstrukcji “równowagi” i “porządku” zaprowadzanych od wieków wobec kultur afrykańskich przez kolonizatorów. Jednocześnie, sposób ekspozycji zdjęć i ich, specjalnie przygotowane, barwne oświetlenie odniosą się bezpośrednio do wizualnego balansu bieli. Ukazana zostanie niejednoznaczność i uznaniowość tego, co zwykliśmy interpretować jako białe i nie-białe. Trudno o lepszy kontekst dla takiego projektu niż biały pejzaż wnętrz Filharmonii w Szczecinie.
Wystawa w ramach
MUSIC.DESIGN.FORM Festival.