Druga edycja konkursu na szkolne strefy harmonii trwa w najlepsze, a my mamy dla was miniporadnik o tym, jak taką strefę stworzyć. Czy to trudne zadanie? Nie! A najlepiej opowiedzą wam o tym zwycięzcy zeszłorocznej edycji – uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Reczu.
Für die Anmeldung zum Newsletter ist die folgende Einwilligung und Erklärung erforderlich!
Jednymi z najbardziej „zanieczyszczonych” hałasem miejsc są szkoły podczas przerw. Poziom zgiełku na szkolnych korytarzach nie tylko zaburza koncentrację, powoduje szybsze zmęczenie i pobudza agresję wśród dzieci i młodzieży, ale też w dłuższej perspektywie może być szkodliwy dla zdrowia. Szkolna wrzawa często osiąga poziomy zwykle spotykane w zakładach przemysłowych czy na lotniskach! A wystarczy niewiele, by na tym oceanie zgiełku stworzyć wyspę spokoju. Udowodnił to Paweł Kornicz, nauczyciel muzyki w Szkole Podstawowej nr 35 w Szczecinie, który jako pierwszy stworzył w swojej szkole przestrzeń wolną od hałasu, pozwalającą uczniom i ich uszom odpocząć od niepotrzebnych i szkodliwych dźwięków. To właśnie jego inicjatywa i otwartość na współpracę zainspirowała nas do promowania i wspierania tworzenia takich miejsc.
Dlatego w 2017 roku Filharmonia w Szczecinie ogłosiła pierwszą edycję konkursu na szkolne strefy harmonii. Ma on na celu nie tylko nagrodzenie najlepszych przestrzeni relaksu, w których słuch może odpocząć a zdolność do koncentracji zregenerować się, ale też promowanie odpowiedzialnej postawy, pozwalającej na bezpieczne i radosne „kolekcjonowanie dobrych dźwięków” od najmłodszych lat. Pierwszą edycję wygrała Szkoła Podstawowa w Reczu, która w nagrodę otrzymała sprzęt audio w postaci gramofonu i wydawnictwa muzyczne, a dzięki wsparciu partnera kampanii, firmie ECOPHON – także materiały do dalszego wyciszenia strefy. Wartość nagród przekroczyła kilka tysięcy złotych, a SP w Reczu stała się także partnerem akcji.
Chcecie wiedzieć, czym jest szkolna strefa harmonii? Czy jej stworzenie jest trudne? Ile do tego musi dołożyć szkoła i jak może pomóc dyrekcja? Najlepiej będzie jak wyjaśnią Wam właśnie przedstawiciele Szkoły Podstawowej w Reczu.
Zobacz nasz miniporadnik
Trwa właśnie druga edycja konkursu na szkolne strefy harmonii. Warto się zmobilizować i taką strefę harmonii stworzyć – przede wszystkim dla zdrowia dzieci i młodzieży, ale także dla nagród, jakie czekają w konkursie! Znów to będą nagrody rzeczowe w postaci sprzętu i wydawnictw, a także wsparcie w wyciszaniu strefy. W konkursie mogą wziąć udział grupy (maksymalnie 30-osobowe) uczniów klas I-VIII szkół podstawowych. Strefy mogą mieć formę wydzielonych pokojów gier czy lektury, przestrzeni wyciszonych lub takich, w których rozbrzmiewają dobre dźwięki. Jedna szkoła może zgłosić jeden projekt. Liczy się kreatywność!
Propozycje należy zgłaszać do 28 lutego 2019 r. mailowo na adres: usłysz@filharmonia.szczecin.pl, a wszystkie szczegóły znaleźć można w regulaminie konkursu.
ORGANIZATOR KAMPANII: Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie PARTNERZY KAMPANII: ECOPHON, Stowarzyszenie Na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”, Zachodniopomorskie Centrum Słuchu i Mowy „Medincus”, pAudio Technologies Sp. z o.o., Szkoła Podstawowa w Reczu PATRONAT HONOROWY NAD KAMPANIĄ: Izba Architektów RP, Minister Edukacji Narodowej, Zachodniopomorski Kurator Oświaty
Druga edycja konkursu na szkolne strefy harmonii odbywa się w ramach projektu „Słyszę Dobre Dźwięki – kampania edukacyjna dotycząca przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska hałasem", dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Konkurs na szkolne strefy harmonii zainspirowany został działaniami Pawła Kornicza, nauczyciela muzyki w Szkole Podstawowej nr 35 w Szczecinie i twórcy strefy harmonii w tej szkole.