Długie godziny ćwiczeń, pełne stresu egzaminy w szkole, audycje i rodzina, która przy każdej domowej okazji prosi o „próbkę umiejętności”… – oto rzeczywistość młodych talentów muzycznych. Żeby tak kiedyś zagrać na scenie, w blasku świateł, przed wielką publicznością…
Für die Anmeldung zum Newsletter ist die folgende Einwilligung und Erklärung erforderlich!
Takie możliwości daje udział w projekcie International Lutosławski Youth Orchestra. Przez wszystkie edycje gościliśmy setki młodych muzyków, którzy pod okiem specjalistów szkolili swoje muzyczne umiejętności aby je zaprezentować w uroczystym koncercie finałowym. W tym roku zapraszamy uzdolnionych artystów po raz siódmy, a Państwa zachęcamy do udziału w koncercie finałowym. Orkiestrę poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.
W programie finałowego koncertu usłyszymy „Wariacje na temat Paganiniego” Witolda Lutosławskiego, oraz VII Symfonię „Leningradzką” Dymitra Szostakowicza. Wariacje Lutosławskiego są parafrazą znanego Kaprysu a-moll op. 1 nr 24 na skrzypce solo Paganiniego. Lutosławski wzbogacił pierwowzór pod względem harmoniki i faktury. Powstał utwór o pikantnym brzmieniu, istny fajerwerk pianistycznej i kompozytorskiej wirtuozerii. Z biegiem lat wariacje zyskały wielką popularność, stając się przebojem. Utwór był grany przez wszystkie znaczące duety fortepianowe na świecie, stając się najczęściej wykonywanym utworem kompozytora. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji kompozycji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry.
VII Symfonia powstawała w jednej z wielu tragicznych chwil w historii ludzkości – w głodującej twierdzy – Leningradzie w 1941 roku, podczas oblężenia miasta przez nazistów. Dymitr Szostakowicz o rozpoczęciu pracy nad nową symfonią powiadomił w audycji nadanej z Leningradu na cały kraj. Wiadomość wzbudziła wielkie zainteresowanie, a symfonia – choć jeszcze nie istniała – została od razu nazwana „Leningradzką”. Dwie pierwsze części powstały w oblężonym mieście, kolejne w Kujbyszewie, do którego kompozytor został ewakuowany. Premiera utworu odbyła się w 335 dniu oblężenia. Skrajnie wyczerpanych muzyków orkiestry radiowej, częściowo ściągniętych z frontu, podczas koncertu okrywało kilka warstw ubrań, co było typowym objawem wygłodzenia. Widownia była zapełniona do ostatniego miejsca. Muzyka niosła nadzieję. Można uznać, że VII Symfonia została wykorzystana do propagandy. Jeśli jednak wsłuchać się w nią bez żadnych uprzedzeń, można „usłyszeć” obraz nie tylko agresji najeźdźcy, ale również terroru, który władał miastem przed oblężeniem.
Wyjątkowy koncert utalentowanych młodych muzyków już 30 sierpnia o godz. 19:00. Bilety są jeszcze dostępne w sprzedaży!