Bartek Barczyk – autor cykli fotograficznych największych osobowości świata muzycznego. Phillip Glass, Krystian Zimerman, Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar czy Elliot Goldenthal – wszystkie te nazwiska łączy obiektyw jednego fotografa. Już 25 września Bartek Barczyk zaprezentuje efekt swojej nowej pracy, której bohaterami stali się współcześni, aktywni twórczo, polscy kompozytorzy. Wernisaż wystawy odbędzie się 25 września.
Unikatowe portrety wykonan
e przez Bartka Barczyka, to efekt spotkań z drugim człowiekiem, to zapis sytuacji, chwili, momentu. Najważniejszym jest wyzwolić migawkę w odpowiednim momencie. Czasem jest to możliwe dzięki bliższej relacji artysta-fotograf, czasem wystarczy spostrzegawczość i refleks, ale czasem jest to przypadek. Efektem jest wyjątkowy obraz, nad którym my możemy się na chwilę zatrzymać.
Kiedy nie mogłem się zdecydować i miałem wątpliwości, które zdjęcie wybrać, po prostu słuchałem muzyki z listy „100 na 100”. To ona w największym stopniu wpływała na moje decyzje – komentuje Bartek Barczyk, autor zdjęć. –
Chciałem oddać stan ducha naszych bohaterów. Dostrzec więcej i przenieść to na fotografię.
Na zdjęciach Bartka Barczyka zobaczymy: Krzysztofa Pendereckiego, Romualda Twardowskiego, Martę Ptaszyńską, Zygmunta Krauze, Zbigniewa Penherskiego, Andrzeja Kwiecińskiego, Zbigniewa Bargielskiego, Lidię Zielińską, Tadeusza Wileckiego, Marcela Chyrzyńskiego, Jagodę Szmytkę, Eugeniusza Knapika, Marcina Stańczyka, Krzysztofa Knittla, Elżbietę Sikorę, Jerzego Koronowicza, Sławomira Kupczaka, Dariusza Przybylskiego, Hannę Kulety-Majoor, Cezarego Duchnowskiego, Rafała Augustyna, Agatę Zubel, Stanisława Krupowicza, Grażynę Pstrokońską-Nawratil, Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia, Juliusza Łuciuka, Pawła Mykietyna, Krzysztofa Meyera i Pawła Łukaszewskiego.
Punktem wyjścia dla tej wyjątkowej ekspozycji było trzydzieści sesji fotograficznych, zamówionych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, których bohaterami stali się współcześni, aktywni twórczo polscy kompozytorzy. Wystawa przygotowana we współpracy z Akademią Fotografii podróżuje po instytucjach, które były zaangażowanie w projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” współorganizowany przez PWM.
Wernisaż wystawy odbędzie się 25 września o godz. 19:00.
Wejściówki są dostępne w kasie Filharmonii od 19 września od godz. 13:00.
Więcej o projekcie
"Sto na Sto". Muzyczne dekady wolności"
bartbarczyk.com
Bartek Barczyk- fotograf. W latach 2001-2013 fotoreporter, później kierownik działu fotograficznego „Gazety Wyborczej” na Górnym Śląsku. Dokumentował życie codzienne oraz najważniejsze wydarzenia regionu. W 2003 roku rozpoczął współpracę ze Śląskim Teatrem Tańca. Powstał wówczas cykl zdjęć przedstawiający wybitnych tancerzy z całego świata, sfotografowanych w krajobrazie Górnego Śląska. Stanowi to swoisty zapis czasu, ponieważ miejsca, w których powstawały zdjęcia, takie jak zamknięte kopalnie czy hałdy, zniknęły już z mapy regionu. Zdjęcia te otrzymały I nagrodę w kategorii Kultura w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2003. Zwieńczeniem tego projektu było reprezentowanie Górnego Śląska podczas Roku Fotografii w Unii Europejskiej na wystawie zatytułowanej Dancing Silesia w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Barczyk jako fotoreporter „Gazety Wyborczej” został wyróżniony na I Konkursie Fotografii Prasowej Grand Press Photo, BZ WBK Press Photo czy konkursie Śląskiej Fotografii Prasowej.
Fotograf współpracuje z czołowymi magazynami lifestylowymi: „Pani”, „Wysokie Obcasy Extra”, „La Vie” czy „Uroda Życia”. Z zamiłowania do architektury publikuje także w magazynie „Architektura-Murator”. Przed jego obiektywem stanęły wybitne postaci polskiej sceny teatralnej: Edyta Olszówka, Aleksandra Popławska, Magda Umer, Andrzej Chyra, Piotr Stramowski i Sebastian Fabijański. Współpracuje także z festiwalem filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty. Na potrzeby tego wydarzenia portretował tak znaczących reżyserów, jak: Nanni Moretti, Abel Ferrara, Andriej Konczałowski, Carlos Saura czy Agnieszka Holland.
Od 2013 roku stale współpracuje także z Filharmonią w Szczecinie, dokumentując najważniejsze wydarzenia artystyczne, w tym m. in.
Musi.Design.Festival 2019.
W 2013 roku Bartek Barczyk został oficjalnym fotografem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Dokumentował także budowę nowej siedziby NOSPR, przedstawiając na fotografiach nie tylko zapis kolejnych etapów prac, ale także portretując wybitne osobowości odwiedzające budowę: kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, jednego
z najbardziej znanych krytyków architektury na świecie Josepha Rykwerta czy polskiego pisarza młodego pokolenia Szczepana Twardocha. Wszystkie te zdjęcia można znaleźć w książce Dotknąć muzyki (wyd. Katowice 2014). Również w 2013 roku Barczyk rozpoczął współpracę z Munich Chamber Orchestra. Od tego czasu fotografował tak znamienite orkiestry, jak London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra czy Vienna Philharmonic Orchestra. Nawiązał także współpracę z Filharmonią Narodową oraz jej Dyrektorem Artystycznym Jackiem Kaspszykiem.
Ważnym etapem w karierze zawodowej Barczyka było fotografowanie ostatnich lat życia Wojciecha Kilara. W efekcie powstał wyjątkowy zapis obrazów przedstawiających wielkiego kompozytora w codziennych sytuacjach. Zdjęcia ozdabiają ekskluzywny album zawierający najważniejsze utwory Kilara, wydany trzy miesiące po śmierci kompozytora (Kilar. AUKSO. Moś, Katowice – Miasto Ogrodów 2014).
W 2015 roku, na zaproszenie wytwórni płytowej Zarathustra Music, Barczyk dokumentował pracę Philipa Glassa w studiu nagrań na Brooklynie w Nowym Jorku. Efekty tej wyjątkowej sesji fotograficznej można było zobaczyć na wystawie zatytułowanej
Trough the Glass w Filharmonii w Szczecinie, w styczniu 2016 roku. W czasie pobytu Barczyka w Stanach Zjednoczonych powstał także cykl portretów innego wybitnego kompozytora – Elliota Goldenthala, który za muzykę do filmu Frida otrzymał Oscara i Złoty Glob.
Na zaproszenie Krystiana Zimermana Barczyk stworzył zapis fotograficzny tournée pianisty po Polsce w 2015 roku. Na początku 2018 roku wykonał sesję fotograficzną Anne-Sophie Mutter z Krzysztofem Pendereckim. Zdjęcia te zilustrowały najnowszą płytę skrzypaczki Hommage à Penderecki, wydaną przez Deutsche Grammophon.