W minioną sobotę otworzyliśmy cykl muzycznych miniatur „Wariacje na tematy mniejszościowe” autorstwa Mateusza Czarnowskiego. Na drugą, z czterech, ich muzyczną odsłonę zapraszamy na nasz kanał w serwisie Facebook w sobotę 17 października o godzinie 20:00.
Pasjonat muzyki źródeł
Mateusz Czarnowski to kompozytor, aranżer, instrumentalista, lider folkowej formacji Bubliczki oraz Pioun, a także pracownik Centrum Edukacji Filharmonii w Szczecinie. Jest stypendystą Prezydenta Miasta Szczecin, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektów związanych z rewitalizacją muzyki Zachodniego Pomorza. Jest też producentem muzycznym albumów „Opaa!” (2010), „Trubalkan” (2013) oraz „Turbofolk” (2016). Etnoentuzjasta i promotor kultury tradycyjnej, kaszubskiej i zachodniopomorskiej.
Mateusz Czarnowski poszukuje nowych form prezentacji muzyki klasycznej inspirowanej muzyką źródłową. Podczas koncertu inauguracyjnego
Turnieju Muzyków Prawdziwych w 2019 r. odbyło się premierowe wykonanie napisanego przez niego na zamówienie Filharmonii „Koncertu na skrzypce tradycyjne i orkiestrę”.
Pytania o tożsamość kulturową Szczecina i całego Pomorza Zachodniego skłoniły go także do stworzenia mniejszej formy muzycznej – Kwartetu Skrzypcowego nr 1 – którą podczas koncertu otwierającego tegoroczny VI Turniej Muzyków Prawdziwych usłyszeliśmy w wykonaniu zespołu
ÉxQuartet.
Inspiracje muzyką mniejszości narodowych
Kolejną kompozycją, napisaną przez Mateusza Czarnowskiego, tym razem w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci, są
„Wariacje na tematy mniejszościowe”.
Jest to w założeniu jedna kompozycja składająca się z czterech miniatur, które od minionej soboty będziemy co tydzień prezentować. Każda z nich została napisana na skład kameralny złożony z instrumentów jednoimiennych. Cykl rozpoczęła miniatura na trzy klarnety, wykonana przez Piotra Wybrańca, a już w sobotę 17 października o godzinie 20:00 usłyszymy kolejną na cztery trąbki w wykonaniu Dawida Głogowskiego.
Cykl miniatur ma 4 części. Są one oparte o oryginalny materiał dźwiękowy inspirowany muzyką wybranych mniejszości narodowych Polski. Inspiracją dla kompozytora była Polska jako kraju o wielokulturowej i wielonarodowościowej historii, ale także teraźniejszości. W kontekście Szczecina, jako miejsca które tworzą właśnie repatrianci i ich potomkowie – z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Grecy ale także społeczność żydowska oraz romska – ta wielokulturowość nabiera wyjątkowego znaczenia. Miasto to bowiem jest jednym z ośrodków, w którym po drugiej wojnie światowej z uwagi na uwarunkowania historyczne, powstało nowe, różnorodne kulturowe społeczeństwo, które inspiruje, także muzycznie, po dziś dzień.
Na odsłony cyklu miniatur
„Wariacje na tematy mniejszościowe” autorstwa Mateusza Czarnowskiego zapraszamy na nasz kanał w serwisie
Facebook w
kolejne trzy soboty o godzinie 20:00.