Wyjątkowy koncert, podczas którego usłyszymy najstarsze zachowane utwory z obszaru Pomorza, ale w zupełnie nowej i współczesnej odsłonie, czeka nas już 27 listopada o godzinie 19:00. Zaaranżowane przez Jakuba Kraszewskiego i przetłumaczone przez Pawła Pieńkowskiego „Pieśni Wisława z Rugii” wykona Andrzej Lampert z towarzyszeniem naszej orkiestry. Bezpłatna premiera odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.
„Pieśni Wisława z Rugii” to najstarsze zachowane utwory muzyczne z obszaru Pomorza. Przetrwały do naszych czasów w postaci manuskryptu, przechowywanego w bibliotece uniwersyteckiej w Jenie. Ich autor to słowiański książę żyjący w latach 1265-1325, władający Rugią i okolicami. Po jego melodie i teksty sięgnęli kompozytor i aranżer
Jakub Kraszewski oraz
prof. Paweł Pieńkowski. Stworzyli oni nowe opracowania pieśni w języku polskim i z towarzyszeniem zaskakującego składu orkiestrowego.
Dokonując aranżacji pieśni, Jakub Kraszewski postawił na niestandardowość rozwiązań muzycznych. Nawiązując do historycznego charakteru tekstu, zapisał partie lutni i liry korbowej. Pomost w kierunku muzyki współczesnej osiągnięty został poprzez wprowadzenie w skład orkiestry również bandu (gitara elektryczna, gitara basowa, drumset, fortepian) oraz live electronics.
Teksty księcia Wisława przetłumaczył na język polski Paweł Pieńkowski. Opowiadają one właściwie o wszystkich sprawach, które mogły zaprzątać głowę utalentowanego władcy. Znajdziemy w nich piękne opisy zmieniających się pór roku, emocji związanych ze sprawowaniem rządów, a także – a może przede wszystkim – rozterek miłosnych czy wręcz erotycznych.
Podczas koncertu
Pieśni Wisława z Rugii wykona
Andrzej Lampert z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.
Zapraszamy już 27 listopada o godzinie 19:00 na bezpłatną premierę, która odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach
Facebook i
YouTube.
Mecenasem roku jest
PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.
Dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z at. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez
Instytut Muzyki i Tańca.