Podczas wyjątkowego koncertu, w piątek 19 marca o godzinie 19:00, usłyszymy sześć prawykonań utworów, które zakwalifikowały się do finału Pierwszego Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza. Przed tym uroczystym wieczorem, który będzie można śledzić na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i Youtube, warto zapoznać się z sylwetkami finalistów.
Pierwsza edycja międzynarodowego konkursu
W konkursie zorganizowanym przez ZAiKS i Filharmonię w Szczecinie mogli wziąć udział kompozytorzy z całego świata, bez ograniczeń wiekowych. W założeniu konkursowy utwór miał być przeznaczony na wielką orkiestrę symfoniczną, trwać od 9 do 12 minut. Kompozycje nie mogły być wcześniej wykonywane oraz nie mogły brać udziału w innych konkursach.
Jury pod przewodnictwem profesora Marcina Błażewicza rozpatrzyło 176 prac. Do finału zakwalifikowano sześć kompozycji (kolejność alfabetyczna wg nazwisk kompozytorów):
- Jin Seok Choi – „Sunrise in Hyangil Am”
- Claudio Passilongo – „Symphonic Dystopia”
- Tomas Peire-Serrate – „Borealis”
- Adam Porębski – „Iluzje”
- Andrzej Szachowski – „Helix Nabula”
- Tomasz Szczepanik – „rumori”
Jin Seok Choi
Swoją edukację muzyczną zdobywał w ojczyźnie – Południowej Korei. Studiował tam kompozycję w dwóch stołecznych uczelniach. Jest laureatem tak ważnych w Korei prezentacji muzyki współczesnej jak Joogang Music Competition, Seoul Contemporary Music Festival czy ARCO contemporary Music Festival. W 2019 wziął udział w XVI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego, zdobywając I nagrodę oraz nagrodę specjalną. Wykonanie zwycięskiego utworu, dokonane przez Hashtag Ensemble w studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, transmitowane było w Polskim Radiu. Polski sukces otworzył mu drogę do kolejnych nagród, m.in. w luksemburskim konkursie „Artistes en Herbe” i konkursie kompozytorskim Fundacji Franza-Josefa Reinla w Austrii.
Claudio Passilongo
Jest kompozytorem włoskiego pochodzenia na stałe mieszkającym w Danii. Ukończył z wyróżnieniem konserwatorium muzyczne w Neapolu, po czym studiował kompozycję w Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Jest obecnie organistą w kościele św. Klemensa w duńskim Randers. Komponuje utwory orkiestralne, chóralne, dla zespołów kameralnych i solistów. Jest również uzdolnionym pianistą jazzowym, znanym z licznych koncertów. Jest autorem muzyki filmowej i teatralnej, tworzy kompozycje organowe, nie stroni od innowacyjnych projektów muzycznych, takich jak Roskildes Åbne Værksted, zorganizowany w 2016 przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Roskilde.
Tomàs Peire-Serrate
Pochodzi z Barcelony, ale od lat mieszka i pracuje w Los Angeles. Tworzy muzykę filmową dla wielu wytwórni, a swoje utwory prezentował całym świecie podczas serii koncertów takich jak Klang (Helsinki), Off Liceu (Barcelona) Hear Now i Jacaranda (Los Angeles) czy też na festiwalach, m.in. Zodiac (Nicea), HighScore (Pavia), Vipa (Valencia, Re-Imagined (Hong Kong), Chopin and Friends (New York). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym trzeciej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” i Grand Prix na festiwalu „iSing!” w Shouzou (Chiny).
Adam Porębski
W 2014 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji oraz w klasie skrzypiec. W 2016 roku otrzymał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, a od września 2020 roku pełni funkcję prodziekana na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii na macierzystej uczelni. Dorobek twórczy Adama Porębskiego zawiera ponad 70 kompozycji, wykonywanych w wielu krajach Europy, USA i w Australii, oraz obejmuje różnorodne gatunki i formy muzyki instrumentalnej, wokalnej i elektroakustycznej. Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich.
Andrzej Szachowski
Student kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Ma na swoim koncie wyróżnienia na prestiżowych konkursach kompozytorskich poświęconych muzyce filmowej, m.in. Young Talent Award (Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie) i Transatlantyk Film Music Competition w Łodzi. Pracuje w Polskim Radiu Chopin i Programie 2 PR, gdzie zajmuje się montażem dźwięku i produkcją autopromocji. Okazjonalnie komponuje muzykę do reklam i filmów krótkometrażowych. Regularnie współpracuje z laureatem Oscara Janem A.P. Kaczmarkiem.
Tomasz Szczepanik
Kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Łodzi: edukację artystyczną, kompozycję, teorię muzyki pod kierunkiem oraz Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. Brał udział w kursach kompozytorskich m.in. w Letniej Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2012), czy Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie (2012). W 2017 roku uzyskał stopień doktora. Jego utwory były prezentowane podczas festiwali i koncertów: Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Gdańskiej, Gorzowskiej i wielu innych miastach Polski i Europy. Jest laureatem licznych konkursów.
Koncert finałowy 19 marca
Prawykonania utworów premierowo usłyszymy podczas koncertu 19 marca 2021 roku. Wykona je Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca. Dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustali ostateczny werdykt i ogłosi wyniki.
Pula nagród w konkursie to aż 100 000 złotych.
Dodatkowo zostaną przyznane
Nagroda Publiczności (głosowanie SMS i online) i
Nagroda Orkiestry.
Koncert finałowy konkursu będzie można obejrzeć bezpłatnie na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube, 19 marca, w piątek, o godzinie 19.00.
Międzynarodowa publiczność oglądająca koncert online zostanie zaangażowana w wybieranie swojego faworyta. Po koncercie w
głosowaniu internetowym i sms-owym widzowie będą mogli wskazać najlepszy ich zdaniem utwór. Biorąc udział w głosowaniu będzie można wygrać nagrody ufundowane przez ZAiKS i Filharmonię.