Śledząc program koncertowy Filharmonii w Szczecinie, niechybnie dojdą Państwo do wniosku, że kochamy wiolonczelę! Jest tak w istocie i miło nam zaprosić Państwa na kolejne spotkanie z tym niezwykłym instrumentem oraz niezrównanym Gautierem Capuçonem, który na co dzień koncertuje z wiodącymi orkiestrami świata. Recital jest dostępny tylko do 24 kwietnia na
LiveFilharmonia.szczecin.pl. Dostęp do platformy kosztuje 10/20 zł.
Czy każdy kompozytor był fanem wiolonczeli? Brahms uważał, że fortepian powinien być dla tego instrumentu partnerem w grze kameralnej – czasem wiodącym, a czasem wspierającym. Z
Sonatą op. 38 wiąże się zabawna anegdota. Podobno na próbach ze swoim przyjacielem, muzykiem amatorem, Brahms grał na fortepianie niezwykle głośno. W odpowiedzi na uwagę partnera, że ten nie słyszy swojej wiolonczeli, kompozytor miał rzucić „dobrze dla Ciebie!”.
Oryginalne doświadczenia z wiolonczelą musiał mieć też Dymitr Szostakowicz.
Sonatę op. 40 kwalifikuje się jako wczesne dzieło kompozytora. Napisał ją… w krótkim okresie bycia rozwodnikiem. Romans ze studentką Yeleną w 1934 roku skutkował zerwaniem małżeństwa z Niną (mimo że mieli otwarty związek, sprawa musiała wykroczyć poza ustalone warunki), ale niedługo później para pobrała się ponownie. „Zostaję w Leningradzie. Nina w ciąży. Znowu poślubieni” – brzmiał telegram do przyjaciela.
Gautier Capuçon to jeden z najwybitniejszych ambasadorów wiolonczeli XXI wieku, który z powodzeniem koncertuje na całym świecie z najwybitniejszymi instrumentalistami i dyrygentami. W trakcie swojej spektakularnej kariery został nagrodzony licznymi nagrodami. Jest przede wszystkim chwalony za intensywną ekspresję swojej gry, ekstrawagancką wirtuozerię i głębokie brzmienie, które czerpie z „Ambasadora”, jego wyjątkowej wiolonczeli Matteo Goffrillera z 1701 roku.
W sezonie 2020/21 Gautier Capuçon występuje m.in. z Filharmonią Czeską i Semyonem Bychkovem, Filharmonią Monachijską i Walerym Gergievem, Chicago Symphony i Osmo Vänskä. Gautier Capuçon bierze również udział w europejskim tournée Filharmonii Scala pod batutą Riccardo Chailly oraz w niemieckim tournée Rosyjskiej Orkiestry Narodowej pod dyrekcją Vladimira Spivakova.
Jako kameralista występuję z Yuja Wang i Andreasem Ottensamerem, Renaudem Capuçonem i Frankiem Braleyem, Jérôme Ducrosem, Daniilem Trifonovem, Nikołajem Luganskim, Hagen Quartet. Inni partnerzy to Nicholas Angelich, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Lisa Batiashvili, Jean-Yves Thibaudet, Artemis Quartet i Ebony Quartet.
Wśród wielu jego nagrań można wymienić koncerty Szostakowicza (Orchester du Théâtre Mariinsky Orchestra / Valery Gergiev) i Saint-Saënsa (Orkiestra Filharmoniczna Radia France / Lionel Bringuier); komplet sonat Beethovena z Frankiem Braleyem; Kwintet C Schuberta z Ebony Quartet; Intuition z Douglasem Boydem, Jérôme Ducrosem i Paryską Orkiestrą Kameralną; album z muzyką Schumanna ze współudziałem Marthy Argerich, Renaudem Capuçonem, Bernardem Haitinkiem i Europejską Orkiestrą Kameralną; Tria fortepianowe Beethovena z Renaudem Capuçonem i Frankiem Braleyem; a ponadto Sonaty Francka i Chopina z Yują Wang. Jego ostatnia płyta Emotions, nagrana z Jérôme Ducrosem i Orchestre de Chambre de Paris pod dyrekcją Adrien Perruchon, ukazała się w listopadzie 2020 roku.
Program:
Johannes Brahms – Sonata na wiolonczelę I fortepian nr 1 e-moll op. 38
Antonín Dvořák – Pieśń do księżyca z opery „Rusałka” (aranżacja Jérôme Ducros)
Felix Mendelssohn Bartholdy - „Auf Flügeln des Gesanges” z op. 34 (aranżacja Jérôme Ducros)
Scott Joplin – The Entertainer (aranżacja Jérôme Ducros)
Dymitr Szostakowicz – Sonata na wiolonczelę i fortepian d-moll op. 40
Piotr Czajkowski – Walc sentymentalny op. 51 nr 6 (aranżacja Jérôme Ducros)
Vincenzo Monti – Czardasz (aranżacja Jérôme Ducros)
Koncert Gautier Capuçon można zobaczyć do 25 kwietnia na
LiveFilharmonia.szczecin.pl. Dostęp do platformy kosztuje 10/20 zł.