Edgar Morin, Kino i wyobraźnia, tłum. Konrad Eberhardt, Warszawa 1975
"Najbardziej podniecające w komponowaniu muzyki filmowej jest wypuszczanie się na niezbadane wody. Kompozytor wchodzi na teren, który jest rozpoznawalny intuicyjnie, ale zawsze wymyka się intelektualnej analizie. Część władzy nad każdą opowieścią zawsze oddaje się w ręce odbiorcy".
Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Muzyka filmowa jest dziś nie tylko pełnoprawną dziedziną sztuki, ale też wyzwaniem twórczym, formą dialogu i polem nieuniknionej konfrontacji z reżyserem.
Kompozycje Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, w których Anna Bielak („Projekt film. Intymna rozmowa”, „Dwutygodnik”, kwiecień 2017) dostrzegła „melancholię i głęboki niepokój”, to muzyka wymagająca, nieoszczędzającą widza-słuchacza, wykraczająca poza ideę ilustracyjności. Tę skomplikowaną relację z odbiorcą uchwyciła teoretyczka muzyki, Maria Wilczek-Krupa. Analizując sposoby rozumienia roli muzyki w filmie przez najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów zauważyła, że: „[…] dla Zbigniewa Preisnera ścieżka dźwiękowa jest jednym z równoważnych partnerów w kinie, osią i trzonem filmowej narracji; dla Jana A.P. Kaczmarka stanowi trzecią siłę, definiującą emocje i zmieniającą znaczenia; zdaniem Leszka Możdżera jej nadrzędną rolą jest sugerowanie wrażeń i emocjonalny komentarz danej sceny; zgodnie z teorią Abla Korzeniowskiego muzyka uwypukla w filmowym opowiadaniu to, co istotne, a pomija to, co zbędne; wreszcie dla Antoniego Komasy-Łazarkiewicza dobra ścieżka dźwiękowa nie tylko nie ułatwia widzowi percepcji, ale wręcz stanowi kolejną poprzeczkę do pokonania”.
Podczas wieczoru z muzyką filmową usłyszymy fragmenty czterech kompozycji. Koncert otworzy muzyka do nagrodzonego Srebrnym Niedźwiedziem filmu „Pokot” (reż. Agnieszka Holland). Następnie wysłuchają Państwo pełnej emocji i tajemnicy muzyki do filmu „The Affair” (reż. Julius Ševčík). Oszczędne, minimalistyczne dźwięki wybrzmią jako trzecia część koncertu, tworząc ilustrację do obrazu Jasmili Žbanić „Quo Vadis, Aida”. Klamrą spinającą i zamykającą wieczór będzie skomponowana we współpracy z Mary Komasą muzyka do filmu „Szarlatan” (reż. Agnieszka Holland).
Antoni Komasa-Łazarkiewicz jest laureatem wielu nagród: European Film Music Trophy Young Talent Award za muzykę do filmu „Winterreise” (2008), German Television Music Award za „Die zweite Frau”. Miniserial „Gorejący krzew” w 2014 r. przyniósł kompozytorowi Czeskiego Lwa. W 2018 roku został wyróżniony MocArtem, nagrodą przyznawaną przez słuchaczy radia RMF Classic. Na początku lipca 2021 roku otrzymał nagrodę za Międzykulturowe Osiągnięcia Artystyczne (Award for Intercultural Artistic Achievement) na Festiwalu Filmu i Muzyki w Izmirze (Izmir Festival of Film and Music).
Nagrywał z najlepszymi europejskimi orkiestrami, m.in. London Symhony Orchestra and Choir, Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonietta Cracovia.
Premiera koncertu ANTONI KOMASA | MUZYKA FILMOWA odbędzie się na platformie livefilharmonia.szczecin.pl, do której dostęp kosztuje 10/20 zł*.
*dostęp do serwisu na 24h (w cenie 10,00 zł) – to wykupienie dostępu do jednej transmisji na żywo przez 24 godziny od momentu jej rozpoczęcia
dostęp do serwisu na 72h (w cenie 20,00 zł) – to wykupienie dostępu do jednej transmisji na żywo przez 72 godziny od momentu jej rozpoczęcia
Wykupienie dostępu na 24h lub 72h pozwala użytkownikowi na wielokrotne odtwarzanie transmisji w określonym przedziale czasowym. Dodatkowo Archiwum VOD jest dostępne od razu po uiszczeniu opłaty aż do czasu wygaśnięcia dostępu.
Więcej informacji na stronie:
filharmonia.szczecin.pl/aktualnosci/1477-Koncerty na zywo na platformie livefilharmonia.szczecin.pl