Jak uczyć poprzez słuch? Na to pytanie staraliśmy się znaleźć odpowiedź podczas bezpłatnych warsztatów dla zachodniopomorskich nauczycieli. Prelekcje otworzyły Dyrektor Filharmonii Dorota Serwa, Zachodniopomorski Kurator Oświaty – Magdalena Zarębska-Kulesza i dr n. med. Anna Dąbrowska z Zachodniopomorskiego Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS.
Blisko 100 pedagogów, pracowników oświaty oraz nauczycieli różnych przedmiotów wysłuchało wykładów naszych ekspertów. Dr n. med. Anna Dąbrowska podzieliła się ze słuchaczami swoimi obserwacjami i doświadczeniami. Agata Baj odpowiedziała na pytanie Czy uszy pomagają się uczyć? oraz Jakie triki stosować, by lepiej pamiętać? Dr Wojciech Glac zajął się tematem gamifikacji – czyli wykorzystaniem mechanizmów gier do motywacji uczniów. Na koniec Paweł Kornicz opowiedział o swoich doświadczeniach związanych ze Strefą harmonii. Są to sale muzyczne, które pozwalają odpocząć od kakofonii szkolnych przerw.
Warsztaty praktyczne dotykały dwóch zagadnień: skutecznego słuchania i pomocy uczniom z dysfunkcjami słuchu. W pierwszym Patryk Lichota przybliżał postawy ekologii dźwięku i projektowania akustycznego. W drugim specjaliści protetycy z MEDINCUSa, zajmujący się na co dzień osobami z zaburzeniami słuchu, zapoznali nauczycieli z zasadą działania implantów oraz opowiedzieli o zaletach i ograniczeniach tych urządzeń.
W trakcie szkolenia ogłoszony został
konkurs na Strefę harmonii czyli specjalną przestrzeń w szkole, która służy odpoczynkowi i higienie słuchu. Akcja skierowana jest do szkół podstawowych (klas IV-VI) i szkół gimnazjalnych. Do udziału zgłaszać się mogą grupy uczniów z opiekunem reprezentujące szkołę. Więcej szczegółów na stronie
Usłysz Dobre Dźwięki
Poniżej do pobrania materiały ze szkolenia skutecznego słuchania:
Jak uczyć poprzez słuch – Wprowadzenie
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 1 – Nasłuchiwanie kartki papieru
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 2 – Moja dźwiękowa droga do szkoły
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 3 – Wymiana dźwiękami
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 4 – Znaczniki dźwiękowe
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 5 – Woal pozawerbalny
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 6 – Znaczniki dźwiękowe
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 7 – Brzmienia imienia
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 8 – Producenci hałasu
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 9 – Spacer dźwiękowy
Jak uczyć poprzez słuch – ćwiczenie 10