Utwory Elliota Goldenthala, amerykańskiego kompozytora muzyki filmowej, laureata Oscara i Złotego Globu, zagoszczą w naszej Filharmonii w ramach filmowego maja. Koncert, który odbędzie się już 18 maja o godzinie 19.00 wypełnią największe utwory mistrza. Usłyszymy suity symfoniczne z filmu "Obcy 3" i "Wywiadu z Wampirem" oraz Wielka Gotycka Suitę z filmów "Batman Forever" i "Batman and Robin". Dodatkowo europejską premierę będzie mieć utwór "Lyric Suite".
Informowaliśmy Państwa, że z przyczyn organizacjo-technicznych zmianie ulega program koncertu 18 maja. Nie zagramy kompozycji
Łukasza Targosza, ale postaramy się Państwu zrekompensować zmianę kompozycjami
Elliota Goldenthala. Zagra
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą
Katarzyny Tomali.
Elliot Goldenthal jest amerykańskim kompozytorem współczesnej muzyki klasycznej oraz filmowej. Jest znany dzięki swojemu charakterystycznemu stylowi oraz umiejętności mieszania różnych stylów muzycznych i technik w oryginalny i pomysłowy sposób. Takie podejście Goldenthala do muzyki sprawia, że pisze kompozycje w niemal każdym gatunku: od horroru, poprzez filmy akcji, na dramatach szekspirowskich skończywszy. Ustępuje popularnością Johnowi Williamsowi czy Hansowi Zimmerowi, ale jest powszechnie ceniony za swoje nieprzeciętne zdolności i gotowość do wypróbowania niekonwencjonalnych technik i procesów muzycznych.
Przygodę z muzyką filmową rozpoczął od obrazu "Cocaine Cowboys" w 1979 r. Prawdziwy przełom nastąpił w 1992 roku, gdy skomponował muzykę do
"Obcego 3". Partytura charakteryzowała się dużymi dysonansami i zawierała szereg ciekawych rozwiązań muzycznych. Niezwykle istotny był także utwór finałowy, "Adagio", pojawiający się w scenie śmierci Ripley i zamykający cały film w iście monumentalnym stylu. Odtąd, te
"finały Goldenthala" stały się jego znakiem firmowym i pojawiają się również w innych pracach Nowojorczyka.
W 1994 roku stworzył niezapomnianą ilustrację muzyczną do
"Wywiadu z wampirem" w reżyserii Neila Jordana, za którą otrzymał swoją
pierwszą nominację do Oscara. Rok 1995 przyniósł obraz
"Batmana Forever" z nominacja do nagrody Grammy w kategorii "najlepsza kompozycja instrumentalna napisana dla filmu lub telewizji". Goldenthal zastąpił wtedy na stanowisku kompozytora serii Danny'ego Elfmana, tworząc bardzo wyrazistą partyturę.
W 1980 roku, dzięki wspólnemu znajomemu, który powiedział mu: "znam osobę, której prace są równie groteskowe jak twoje", poznał reżyser teatralną i filmową Julie Taymor, która obecnie jest jego żoną. Goldenthal napisał muzykę do wielu jej projektów: musicali "Juan Darién: A Carnival Mass" (1997 – nominacja do nagrody Tony w kategorii "najlepsza muzyka oryginalna") i "The Green Bird" (1999), opery "Grendel" (2007 – nominacja do muzycznej Nagrody Pulitzera) czy filmy "Tytus Andronikus" (1999) oraz osławionej "Fridy" – laureata Oscara i Złotego Globu za muzykę filmową w 2002 r.
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej to jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.
Katarzyna Tomala, która poprowadzi orkiestrę, ukończyła klasę dyrygentury symfoniczno-operowej Mieczysława Gawrońskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Tadeusza Strugałę, dwukrotnie znajdując się w gronie wyróżnionych uczestników (Wrocław 2011, Kraków 2012); następnie na kursach mistrzowskich u Jina Wanga, Jormy Panuli, Marka Herona, Gabriela Chmury oraz Rafała Delekty. Katarzyna Tomala została półfinalistką konkursu Jeunesses Musicales International Conducting Competition w Bukareszcie (2013).
W związku ze zmianą programu koncertu w dniu 18 maja pragniemy poinformować, że
bilety zakupione na koncert Łukasz Targosz | Filmowa suita
zachowują ważność. Osoby zainteresowane
zwrotem biletów proszone są o ich dokonywanie w terminie od 25 kwietnia 2018 od godziny 13:00 do dnia koncertu (18 maja 2018). Osoby, które kupiły bilety za pośrednictwem strony internetowej Filharmonii, otrzymają zwrot kosztów na konto, z którego dokonana została transakcja, po przekazaniu takiej informacji do kasy.
W razie pytań prosimy o kontakt z kasą Filharmonii tel. (+48) 91 431 07 20, email:
kasa@filharmonia.szczecin.pl.