Kampania Słyszę Dobre Dźwięki i inne akcje Filharmonii, które pomagają zachować zdrowy słuch, będą tematem programy szczecińskiego oddziału TVP – "Telewizyjny Klub Srebrnego Włosa". Wszystkich zainteresowanych tematem zapraszamy przed telewizory w sobotę, 19 maja o godz. 11.15 (powtórka we wtorek, 22 maja o 8.15)
Raport WHO wskazuje że 360 milionów ludzi na świecie (ponad 5% całej światowej populacji) ma niedosłuch. Im jesteśmy starsi, tym prawdopodobieństwo kłopotów ze słuchem większe – 1/3 osób powyżej 65. roku życia ma zaburzenia słuchu.
Słuch jest zmysłem, który buduje nasz system wspomnień – począwszy od głosu ukochanej osoby, przez szum nadmorskich fal podczas wakacji, aż po najpiękniejsze dzieła muzyki klasycznej wysłuchane w sali koncertowej. Wszyscy chcemy jak najdłużej cieszyć się dobrą jakością dźwięku, zapewnianą przez nasze własne uszy, jednak często nie wiemy jak dbać o słuch, wstydzimy się mówić o problemach i szukać pomocy.
Kampania społeczna „Usłysz dobre dźwięki” prowadzona w poprzednim sezonie przez Filharmonię była preludium długofalowej kampanii na rzecz ochrony słuchu. Jest to o tyle ważne, że wraz z rozwojem cywilizacji nasze uszy mają coraz więcej pracy. Właściwie bezustannie odbieramy bodźce akustyczne, jednocześnie często nie dbając o higienę słuchu. A pogorszenie słuchu nie musi być nagłe, może postępować powoli.
W ramach drugiej odsłony kampanii, już pod hasłem „Słyszę dobre dźwięki”, mówimy o zanieczyszczeniu hałasem w szerszym znaczeniu. Wspólnie z partnerami kampanii – firmą ECOPHON i Stowarzyszeniem Na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy” – zapraszamy architektów oraz specjalistów z pokrewnych dziedzin do współpracy z samorządami i dyrektorami instytucji publicznych w celu „wyciszenia” przestrzeni publicznej. Szkoły zachęcamy do tworzenia w nich oaz spokoju, w których dzieci i młodzież mogą odpocząć od zgiełku przerwy. Partneruje nam w tym Szkoła Podstawowa im. Stefana Czarnieckiego w Reczu – zwycięzca pierwszej edycji konkursu na szkolne strefy harmonii. Edukujemy i inicjujemy poszukiwania przestrzeni odpoczynku od hałasu w mieście oraz do szukania niestandardowych rozwiązań, które ułatwiają pracę naszym uszom. Od 2018 roku kampania „Słyszę dobre dźwięki” objęta została Patronatem Honorowym Ministra Edukacji Narodowej.
Kampanią „Słyszę dobre dźwięki” zmieniamy nawyki, zwiększamy świadomość, a także pokazujemy, jak dźwiękami można kształtować przestrzeń i jej użytkowników. Kolekcjonujemy dobre dźwięki i dobre praktyki, by jak najdłużej cieszyć się doskonałą jakością muzyki. Partnerami kampanii są organizacje doskonale rozumiejące, że zanieczyszczenie hałasem to problem cywilizacyjny. Dlatego też nasze działania prowadzimy zarówno na poziomie makro (np. działania w szkołach czy wsparcie edukacyjne ekspertów), jak i mikro. I właśnie w tym drugim obszarze realizowana jest akcja 2018 zaproszeń skierowana do osób powyżej 55. roku życia, której partnerem jest Zachodniopomorskie Centrum Mowy i Słuchu "Medincus". Każdy kto ukończył 55 rok życia i kupi bilet do Filharmonii, otrzyma bezpłatne zaproszenie na badanie słuchu.
Więcej o działaniach naszych pomysłach w programie "Telewizyjny Klub Srebrnego Włosa" w TVP Szczecin. Zapraszamy!