XVII-wieczny Rzym i muzyka, którą w wigilijny wieczór raczyli się papieże i najwyżsi dostojnicy państwowi. Muzyką Alessandro Scarlattiego zaczarują nas Freiburger Barock Consort oraz przepiękny głos Dorothee Mields. To wszystko 22 grudnia podczas wyjątkowego świątecznego koncertu w złotej sali Filharmonii.
Świąteczną tradycją było w drugiej połowie XVII wieku, że do Rzymu przybywali z jasełkami pasterze z Gór Abruzzi. Zabierali ze sobą zwierzęta i instrumenty: fujarki (piffero, zampogna), różne bębenko i ludowe skrzypce. Swoje jasełka odgrywali codziennie w innej części miasta dostarczając radości mieszkańcom Rzymu i będąc dla nich niesłychaną atrakcją.
Kantaty bożonarodzeniowe, czerpiące m. im. z góralskich jasełek, pierwotnie wykonywane były w Pałacu Apostolskim w Rzymie, a ich publiczność składała się wyselekcjonowanych osób – papieża, kardynałów, członków dworu papieskiego, a także przedstawicieli rzymskiej arystokracji. Wśród siedemnasto- i osiemnastowiecznych twórców, którzy mogli poszczycić się zamówieniem na napisanie kantaty znalazł się między innymi Alessandro Scarlatti. Słynne świąteczne kantaty Scarlattiego "Non só qual piú m 'ingombra" czy "O di Betlemme altera" zapewniały najlepszą wirtuozowską rozrywkę muzyczną, idealną jako preludium do bardzo wystawnej kolacji, serwowanej najważniejszym dostojnikom w Wigilię, przed mszą świętą o północy.
Alessandro Scarlatti to włoski kompozytor doby baroku, urodzony na Sycylii w Palermo i należący do najważniejszych twórców związanych z ośrodkiem neapolitańskim. Pochodziø z muzycznej rodziny i zasłynął przede wszystkim na gruncie operowym, jako jeden z najważniejszych twórców szkoły neapolitańskiej.
Kantaty bożonarodzeniowe „Non só qual piú m'ingombra” z 1716 roku i „O di Betlemme altera” z 1695 roku, obie przeznaczone na głos solowy, pokazują pewne rozdarcie między stylem świeckim i sakralnym w twórczości Scarlattiego. Choć poruszają tematykę religijną, to utrzymane są jednak w stylistyce pastoralnej, np. naśladując instrumenty pasterskie lub poprzez stylizację tańca siciliano.
Scarlatti w swoich utworach imituje dźwięki dud i szałamaji – co miało przypominać właśnie górali z Abruzzi. "O di Betlemme altera" zawiera piękną arię śpiewaną przez Marię swemu nowonarodzonemu synowi. Podczas koncertu 22 grudnia zinterpretuje się ją bezbłędnym i nieważkim głosem
Dorothee Mields, niemiecka sopranistka. Towarzyszyć jej będzie
Freiburger Barock Consort - artyści, którzy specjalizują się w muzyce XVII i XVIII wieku.
Bilety na koncert 22 grudnia Scarlatti | Kantaty bożonarodzeniowe dostępne są w kasie Filharmonii oraz na
filharmonia.szczecin.pl.