Wykonawcą utworów Lachenmanna i Reicha będzie Royal String Quartet – zespół odważnie przekraczający granice gatunkowe. W ich repertuarze odnajdujemy bowiem zarówno wybitne dzieła przeszłości, jak i muzykę nową.
Muzycy nie tylko zbierają entuzjastyczne recenzje dzięki interpretacjom muzyki, np. Beethovena, Szymanowskiego, Szostakowicza, Góreckiego, lecz także przyczyniają się do popularyzowania dzieł mniej znanych polskich twórców, m.in. Zarębskiego, Różyckiego czy Bacewicz.
Dziś Royal String Quartet to już instytucja, która inspiruje kompozytorów do redefiniowania kwartetowej konwencji. Zespół zorganizował festiwal „Kwartesencja” i prowadzi warsztaty wykonawstwa muzyki nowej, nade wszystko udowadniając, że we współczesnym kwartecie smyczkowym wciąż możliwy jest dialog.
Helmut Lachenmann wykreował unikatowy świat dźwiękowy, który określa mianem „instrumentalnej muzyki konkretnej”. To świat, w którym muzyczny atom nie jest nutą, ale dźwiękiem, który może być wygenerowany z instrumentu na wszelkie możliwe sposoby. Kompozycja
„Reigen seliger Geister” z 1989 roku to jeden z trzech kwartetów Lachenmanna, który zasadza się na wszelkich niekonwencjonalnych sposobach wydobycia dźwięków, co w zamierzeniu kompozytora ma prowadzić do rozmowy. A przecież klasyczne rozumieniem kwartetu to „dyskurs czterech inteligentnych ludzi”… (Goethe).
Zupełnie inna idea przyświeca muzyce Steve’a Reicha – klasyka muzyki minimalistycznej. Fundamentem tego stylu jest powtarzalność struktur. Ideą minimalistów jest muzyczne trwanie bez wyraźnie postrzegalnych momentów przełomowych
„Different Trains” to znana kompozycja minimalistyczna na kwartet smyczkowy i taśmę z roku 1988. Pierwsze nagranie zostało dokonane przez Kronos Quartet, wzbudzając podziw i zdobywając nagrodę Grammy Award (1989). Chociaż kompozytor już wcześniej wykorzystywał w swoich utworach taśmę z zapętlonym fragmentem dźwiękowym, to dopiero w „Different Trains” użył nagranego głosu ludzkiego jako materiału wyjściowego do stworzenia warstwy melodycznej.