Co – a raczej: kto – łączy gorącą Hiszpanię z baletem? Odpowiedź może być tylko jedna:
Manuel de Falla (1876-1946) i jego niezwykła suita baletowa
Trójgraniasty kapelusz, która tego wieczoru zabrzmi jako pierwsza. Utwór powstał dla słynnych Baletów Rosyjskich Diagilewa. Scenografię do spektaklu przygotował sam
Pablo Picasso, a choreografię opracował
Leonid Massine. Premiera dzieła odbyła się w Londynie w 1919 roku i był to jeden z największych baletowych triumfów w XX stuleciu. De Falla to bezsprzecznie jeden z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich w historii, często określany jest mianem „muzycznego malarza”, który niezwykle umiejętnie potrafił łączyć tradycję romantyczną z modernistycznymi wpływami Strawińskiego i Debussy’ego.
Pozostaniemy w kręgu gorących hiszpańskich rytmów za sprawą kolejnego utworu, a będzie nim fenomenalny
Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigo (1901-1999). To nie tylko jeden z najsłynniejszych utworów na gitarę w historii, ale także jedno z największych dzieł muzyki XX wieku. Co ciekawe, sam Rodrigo nigdy nie grał na gitarze, choć z 200 utworów, które nam pozostawił, wiele napisanych jest właśnie na ten instrument. Muzykolodzy twierdzą zresztą jednomyślnie, że to właśnie Rodrigo walnie przyczynił się do ugruntowania gitary w repertuarze klasycznym. Zaliczany do pocztu największych kompozytorów Półwyspu Iberyjskiego, Rodrigo w wieku zaledwie trzech lat całkowicie stracił wzrok. Wszystkie swoje dzieła, w tym słynny
Concierto de Aranjuez, napisał brajlem. Ten znakomity utwór zagra dla Państwa światowej klasy wirtuoz gitary:
Pablo Sáinz-Villegas. Artysta od czasu debiutu w Nowym Jorku grał już w ponad 40 krajach świata i to u boku tak renomowanych zespołów jak Filharmonicy Berlińscy, Chicago Symphony czy Los Angeles Philharmonic. Ma także na koncie wiele albumów, z których
Volver, nagrany wraz ze słynnym
Plácido Domingo, stał się wielkim fonograficznym sukcesem.
W drugiej części wieczoru powrócimy do świata baletu, by zamknąć koncert utworem, którym
Sergiusz Prokofiew (1891-1953) nie na żarty naraził się stalinowskim władzom. Mowa tu oczywiście o słynnym balecie
Romeo i Julia, który dziś należy do niekwestionowanych arcydzieł gatunku. Utwór powstał w 1936 roku na zamówienie Teatru Bolszoj i jest dowodem geniuszu jego twórcy, który mimo wielu ograniczeń i wymuszonych kompromisów potrafił stworzyć muzykę na stałe wpisaną w żelazny repertuar sal koncertowych na całym świecie. Taki był zresztą cel samego Prokofiewa, który pragnąc dać swojemu dziełu koncertową przyszłość, opracował je w postaci suit orkiestrowych. To właśnie fragmenty tych suit zagra dla Państwa
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, którą poprowadzi hiszpański (nie mogło być inaczej) dyrygent – znakomity
maestro José María Moreno. Na co dzień dyrektor artystyczny Filharmonii w Maladze, znany jest szczecinianom ze swojej interpretacji
Missy Solemnis Beethovena, którą poderwał z miejsc wypełnioną po brzegi naszą złotą salę. Nie wątpimy, że i tak będzie tym razem.