Urodzony w Detroit 6 kwietnia 1963 r. May poznał innych ojców założycieli techno, Juana Atkinsa i Kevina Saundersona, gdy był nastolatkiem studiującym w liceum w Belleville. Zainspirowany europejskimi elektronicznymi dźwiękami i czarną amerykańską muzyką taneczną May, Atkins i Saunderson – „Belleville Three” – opracowali styl futurystyczny i emocjonalny. „Nikt z nas nie wiedział, że będzie to przełomowe lub rewolucyjne. Nie mieliśmy pojęcia, co zrobimy, by zmienić świat ”, wspomina May.
Wczesne nagrania Maya jako Rhythim is Rhythim i Mayday są przykładem jego wizji tworzenia muzyki „high-tech soul” – „Nude Photo” (z Thomasem Barnettem), „The Dance”, „Strings of Life”, „It Is What It Is” „Illusion” (jako R-Tyme) pozostają ikoną trzy dekady później.
Założył swoją wytwórnię Transmat w 1986 r., aby wydawać własną muzykę, ale wykorzystał ją również do pielęgnacji następnej generacji producentów techno z Detroit, z wydawnictwami Silent Phase (Stacey Pullen), Psyche (Carl Craig), Dark Comedy (Kenny Larkin) i Suburban Knight (James Pennington), między innymi.
W 2014 r. May zaczął współpracować z Macedońską Orkiestrą Symfoniczną przy serii euforycznie przyjętych i docenionych przez krytyków koncertów z drobiazgowo wykonanymi 80-częściowymi interpretacjami jego klasycznych dzieł. „Kiedy po raz pierwszy usłyszałem, jak się gra, było to bardzo emocjonalne; czułem się jak chwila spełnienia, aprobata wszystkiego, co zrobiłem przez lata ”- mówi.
W 2016 roku powrócił do studia po raz pierwszy od kilku dekad, aby nagrać wspólne utwory z urodzonym w Luksemburgu pianistą klasycznym Francesco Tristano, wykorzystując całą gamę vintage i współczesnych syntezatorów do wyczarowania elementarnych pejzaży dźwiękowych z serii swobodnych improwizacji. Powstały album „Surface Tension” Francesco Tristano feat. Derrick May został wydany w Transmat. „Doing the Philharmonic dało mi motywację i motywację do pracy z Francesco”, mówi May, która pozostaje tak charyzmatyczna, elokwentna i nieustępliwie energiczna jak zawsze. „Francesco jest prawdziwym talentem, a współpraca z nim pomogła mi odkryć tę twórczą spontaniczność”.