Rafał Bartmiński – tenor, absolwent wydziału wokalno- aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Laureat III miejsca na XI Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 2007 roku zdobył drugie miejsce i 11 nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.
Już w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową (Msza h-moll, Magnificat – Bacha, Requiem – Mozarta). Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w
Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa. (2002r. Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie).
Od 2002 roku stale współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową wykonując główne partie tenorowe: Tamino –
W krainie Czarodziejskiego Fletu W.A. Mozarta, Leński –
Eugeniusz Oniegin (TWON, Landestheater Linz), Jontek –
Halka (dyr. Marc Minkowski), Stefan –
Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, Ismael –
Nabucco, Duca -
Rigoletto Giuseppe Verdiego, Boris –
Katia Kabanova Leoša Janáčka (Tiroler Landestheater Innsbruck), Pinkerton –
Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, Madwoman –
Curlev River Benjamina Brittena czy Tamburmajor –
Wozzeck Albana Berga. Tą ostatnią rolą Tamburmajora w
Wozzecku, Rafał Bartmiński debiutował w Moskiewskim Teatrze Bolszoj pod batutą Teodora Currentzis'a w reżyserii Dmitra Tcherniakova.
Rafał Bartmiński wyróżnił się też szczególnie w takich rolach jak: Nemorino –
L'elisire d'amor Gaetano Donizettiego, Don Ottavio –
Don Giovanni W.A. Mozarta, Alfredo –
Traviata Giuseppe Verdiego (Latvian National Opera w Rydze), Rudolfo –
La boheme, Kalaf –
Turandot Giacomo Pucciniego, Don José -
Carmen Georges`a Bizeta (Bolshoi Theatre of Belarus, Tiroler Landestheater Innsbruck) oraz Wacław –
Maria Romana Statkowskiego (Wexford Festival Opera) czy Pasterz –
Król Roger Karola Szymanowskiego (Oper Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opera Bastille w Paryżu, Opernhaus w Wuppertal), Laca Klemen –
Jenufa, Boris –
Katia Kabanova Leoš Janáček. Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową. Jako czołowy wykonawca partii tenorowych w oratoriach Krzysztofa Pendereckiego –
Te deum, Kosmogonia, Jutrznia, Credo (Nagrania CD Filharmonia Narodowa dyr. Antoni Wit),
VII bram Jerozolimy, Polish Requiem (Lipsk z MDR- Sinfonieorchester, z Israel Philharmonic Orchestra Tel Aviv – Bronfman Auditorium, Haifa – Muncipial Auditorium, Jerusalem – International Convention Centre). Wystąpił również w Credo Krzysztofa Pendereckiego pod Batutą Valerego Giergiewa na Jubileuszowej Gali 80. urodzin kompozytora.
Śpiewał też Messa di Requiem Giuseppe Verdiego (International Sacred Music w Rydze, Ljubljana Festival) oraz VIII Symfonia Gustava Mahlera (The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion, dyr. Noam Sheriff),
Harnasie – Karola Szymanowskiego Théâtre du Châtelet w Paryżu,
Missa Solemnis – L. van Beethoven (NOSPR dyr. Jerzy Semkow, Berliner Philharmoniker dyr. Jörg-Peter Weigle), IX Symfonia – L. van Beethovena (Filharmonia Narodowa dyr. Stanisław Skrowaczewski, Berliner Philharmoniker dyr. Jörg-Peter Weigle),
Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla u boku Emmy Kirkby i Michaela Chance'a. Rafał Bartmiński wykonywał III symfonię
Pieśń o Nocy – Karola Szymanowskiego z Filharmonią Narodową pod dyrekcją Antoniego Wita (nagranie DVD), z okazji 120 lecia Filharmonii Narodowej dyr. Jacek Kaspszyk oraz Sinfonieorchester des Bayerischen Rudfunks w Monachium i Kolonii pod batutą Marissa Jansonsa (nagranie CD), a także z Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją Hannu Lintu.
Artysta stale współpracuje z najlepszymi orkiestrami i filharmoniami m.in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Simfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kaspszyk, Paweł Przytocki, Łukasz Borowicz, Patrick Fournillier, Hannu Lintu, Marc Minkowski, Tadeusz Wojciechowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami takimi jak: David Alden, Dmitri Tcherniakov, MariuszTreliński, Jakob Messer, Krzysztof Warlikowski, Tomasz Konina, Andrzej Domalik, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda. Dokonał wielu nagrań płytowych: 8 symfonia
Kwiaty Polskie – Mieczysława Weinberga, Credo i Kosmogonia – Krzysztofa Pendereckiego (orkiestra i chór Filharmonii Narodowej dyr. Antoni Wit), Msze Stanisława Moniuszki (chór Filharmonii Narodowej dyr. Henryk Wojnarowski, nagroda Fryderyk 2009),
Psaumes Aleksandra Tansmana,
Vocal – Instrumental Works Witolda Lutosławskiego (orkiestra i chór Filharmonii Łódzkiej dyr. Daniel Raiskin),
Falstaff Giuseppe Verdiego,
Monbar czyli flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (Polska Orkiestra Radiowa, Chór Polskiego Radia dyr. Łukasz Borowicz),
Missa Solemnis ex B Maksymiliana Koperskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II dyr. Marcin Nałęcz- Niesiołowski),
Oratorio la morte di San Filippo Neri Pasquale Anfossiego (orkiestra Sinfonia Viva, Poznański Chór Kameralny, nagroda międzynarodowa Złoty Orfeusz 2015). Spektakl
Goplana Władysława Żeleńskiego w reżyserii Janusza Wiśniewskiego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej z udziałem Rafała Bartmińskiego w roli Grabca został nagrodzony statuetką International Opera Awards 2017r. zwanym „operowym Oscarem”.
Rafał Bartmiński występuje również jako aktor dramatyczny w Teatrze Telewizji –
Sesja Castingowa w reżyserii Krzysztofa Zanussiego oraz spektaklu Andrzeja Domalika
Maria Callas – master class u boku Krystyny Jandy. Został uhonorowany „Małym Berłem” Fundacji Kultury Polskiej przez Marię Fołtyn jako propagator muzyki Stanisława Moniuszki.
Na zdjęciu Rafał Bartmiński, fot. archiwum artysty