Jeszcze kilka lat temu mandolina wzbudzała w wytrawnych melomanach ironiczny uśmieszek i kojarzyła się co najwyżej z muzyką tradycyjną basenu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu lub co gorsza ze szkolnymi orkiestrami mandolinistów. W ostatnim czasie instrument ten odważnie wkroczył do sal filharmonicznych, a to za sprawą wybitnego wirtuoza mandoliny Aviego Avitala. Artysta odkrył przed publicznością rozległy repertuar pisany przez uznanych kompozytorów na ten niepozorny, a pięknie brzmiący instrument. Avital sam także aranżuje na mandolinę utwory przeznaczone pierwotnie na inne instrumenty, jak również tworzy własne opracowania muzyki etnicznej Bliskiego Wschodu i Bałkanów – takie właśnie kompozycje zwieńczą cały program wieczoru.
Podczas koncertu mieszać się będzie nie tylko muzyka tradycyjna z artystyczną, ale też przeszłość ze współczesnością. W kompozycji „Le Cahos” (Chaos) – introdukcji do suity tanecznej „Les Élémens” autorstwa francuskiego barokowego skrzypka Jeana-Féry Rebela – usłyszymy bliższe muzyce naszych czasów niż XVIII-wiecznej twórczości eksperymenty z tonalnością i dysonansem. Utwór współczesnego brytyjskiego kompozytora Thomasa Adèsa „Three Studies from Couperin” przeniesie nas w czasy i stylistykę klawesynistów francuskich okresu baroku, choć oczywiście w bardziej nowoczesnym ujęciu, zwłaszcza pod względem instrumentacji.
Uwertura do opery „Zoroastre” Jeana-Phillipe'a Rameau i I Koncert na klawesyn, smyczki i continuo d-moll Johanna Sebastiana Bacha to już dzieła stricte barokowe, choć ukazujące dwa kompletne odmienne oblicza tej epoki. Uwertura Rameau przywołuje rozmach i patos barokowego teatru operowego oraz zawiera fragmenty taneczne, zapowiadające sceny baletowe w dalszej części opery. Koncert Bacha, który zabrzmi w transkrypcji na mandolinę autorstwa wykonawcy Aviego Avitala, prezentuje bardziej surowe brzmienie, skupiając się na formie utworu, ale też stanowiąc pokaz możliwości technicznych solisty. Odskocznię od barokowych brzmień będzie stanowić pochodząca przełomu klasycyzmu i romantyzmu VIII Symfonia Ludwiga van Beethovena ukończona w 1812 roku.
Wystawa dostępna w czasie wydarzenia:
Po drugiej stronie grani | Anna ReinertAnna Reinert przez ostatnich 15 lat znajdowała inspirację dla swego malarstwa w żywiole geometrycznego miasta. Dzisiaj, przechodząc przez symboliczną grań swojego życia, znalazła się wśród ośnieżonych szczytów gór wysokich. Tak oto góry określiły ją na nowo jako artystkę, jako malarza. W jaki sposób przepływa inspiracja, która w miejskiej bryle szczecińskiej Filharmonii pozwala zobaczyć ostre szczyty ze zdjęć Mieczysława Karłowicza.
SZCZEGÓŁY
Avi Avital | Beethoven | Bach
08-02-2019 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin