Kompozytorka, improwizatorka, prezenterka radiowa, DJ-ka, turntablistka, „badaczka dźwięków”. Shiva Feshareki zestawia elektronikę z orkiestrowym instrumentarium i, manipulując dźwiękiem w czasie rzeczywistym, nadaje im zupełnie nowe konteksty. Podczas pierwszego w Polsce koncertu, już 4 kwietnia w Szczecinie, zaprezentuje m. in. zupełnie nową kompozycję inspirowaną białym holem Filharmonii.
Für die Anmeldung zum Newsletter ist die folgende Einwilligung und Erklärung erforderlich!
Jej solowe występy gramofonowe łączą wycinki z drum’n’bassu, hardcore’u, garage'u czy klubowej i fragmenty głęboko minimalistycznych oraz klasycznych utworów, w złożone kompozycje na żywo. Pochodząca z Londynu artystka świetnie czuje się solo za gramofonami, jak i w kooperacjach z ogromnymi orkiestrowymi składami. Występowała m.in. z BBC Concert Orchestra, Aarhus Symphony Orchestra, czy Orchestre Nationale de Lyon. Feshareki koncertuje na całym świecie od Montrealu po Moskwę, a każdy jej występ to mocne doświadczenie, silnie powiązane z przestrzenią i eksplorujące temat dźwięku jako nośnika informacji. Temat ten zgłębia też na wydanym w 2018 roku debiutanckim albumie „NEW FORMS” oraz podczas swoich audycji dla Radia NTS.
W 2004 roku Shiva Feshareki zdobyła tytuł Młodego Kompozytora Roku w ramach BBC Proms (miała wtedy 17 lat!), a w 2017 BASCA (British Academy of Songwriters, Composers, and Authors) przyznała jej nagrodę za innowacyjność. To ostatnie wyróżnienie wiele mówi o artystce, którą kieruje akademicka ciekawość wobec relacji dźwięku z przestrzenią, światłem i ruchem. Ukończyła studia w zakresie kompozycji w Royal College of Music w Londynie, gdzie w 2016 roku obroniła także doktorat. Doświadczenie naukowca było kluczowe dla jej pracy przy niezwykłym projekcie pt. "Still Point". Jego historia rozpoczęła się wraz z odkryciem niekompletnej kompozycji z 1949 roku autorstwa Daphne Oram, odnalezionej w archiwum BBC, gdzie Oram pracowała wówczas jako inżynier dźwięku. Shiva wraz z Jamesem Bulleyem dokończyli radykalną kompozycję, która ostatecznie doczekała się światowej premiery w wykonaniu Feshareki i London Contemporary Orchestra w 2018 roku w Royal Albert Hall – miejscu, z myślą o którym została pierwotnie napisana.
Komponując artystka często zresztą uwzględnia specyfikę miejsca, tworząc swoiste dźwiękowe rzeźby w przestrzeni, np. w utworze "GABA-analogue" (2017) wykorzystała miejsce jako narzędzie kompozycyjne do stworzenia dźwięku przestrzennego orkiestry w londyńskim klubie nocnym Printworks. Dla Filharmonii w Szczecinie Feshareki napisała silnie osadzoną w białym holu kompozycję na gramofony oraz instrumenty dęte. Można spodziewać się charakterystycznych dla Feshareki manipulacji i samplingu na żywo oraz akustycznego akompaniamentu sześcioosobowego zespołu dętego, którego instrumentaliści będą się poruszać w przestrzeni. Będzie to pierwszy występ artystki w Polsce oraz niepowtarzalna okazja, by wziąć udział w premierowym wykonaniu i stać się częścią tej „dźwiękowej rzeźby”.
Bilety na kwietniową odsłonę cyklu SoundLab – koncert Shiva Feshareki | Lab 7: El-vinyl 4 kwietnia – w cenach 30/40 zł można kupić w kasie Filharmonii oraz na filharmonia.szczecin.pl