Już w piątek (17.09) o 20.00 zapraszamy do sali symfonicznej na koncert Resiny. Bilety w cenie 30-40 złotych dostępne są w kasie i na stronie internetowej Filharmonii.
Zagadkowy i nieoczywisty tytuł otwiera przed słuchaczami rozległe pola skojarzeń: nieme cierpienie, niemy zachwyt, niemy krzyk, pulsująca bólem fraza „milcząc wołają”, pełne napięcia stany wyrażające więcej niż jakikolwiek dźwięk. Muzyka Resiny jest próbą przebicia się ponad językiem do bardziej źródłowej bez-mowy, drogą poszukiwania pierwotnego doświadczenia, podstawowej struktury świata, śladu łączącego wszystkich mieszkańców Ziemi.
Twórczość Resiny (Karoliny Rec) to eksperymentowanie z możliwościami wiolonczeli i elektroniką. Artystka stale rozwija i zmienia swój muzyczny język, eksploruje brzemienia głosu, ścieżki rytmiczne, potencjał instrumentów akustycznych. Inspirację znajduje zarówno w dokonaniach awangardowych zespołów rockowych, punkowych, w rodzimej muzyce ludowej, jak i w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego. W rozmowie z Jakubem Bożkiem (Dwutygodnik) mówiła o sobie: „Oduczyłam się klasycznej poprawności […]. Za to rozmiłowałam się w drobnych niedoskonałościach i naturalnych przydźwiękach instrumentu, nie za bardzo akceptowanych przez środowisko muzyki klasycznej” (Dwutygodnik, 11/2020). Przyznaje, że zależy jej na oderwaniu wiolonczeli od czysto klasycznych skojarzeń. Cele swej sztuki tak objaśniała w rozmowie z Iwoną Sobczak: „[…] ja po prostu lubię, kiedy muzyka oddziałuje szeroko, nie tylko na poziomie intelektualnym, ale też emocjonalnym i wyobrażeniowym. Lubię, kiedy jest nie tylko zagadką czy czystym konceptem, ale także pewną całością. Lubię, kiedy ludzie opowiadają mi po koncercie, że ta muzyka poruszyła ich wyobraźnię, bo taki był mój cel” (Nowe Horyzonty, 12.08.2017).
Karolina Rec jako Resina (słowo to w języku łacińskim oznacza żywicę) zadebiutowała w 2016 roku albumem „Resina”, który ukazał się nakładem 130701, neoklasycznego pododdziału brytyjskiej wytwórni Fat Cat Records. Resina jest pierwszą artystką z Polski, której nagrania znalazły się w katalogu tej firmy. W 2018 roku wytwórnia wydała jej drugi album „Traces". W 2019 ukazała się także EP z remiksami („Traces – Remixes”), których autorami byli m.in. Ben Frost i Ian William Craig. Resina współpracuje z artystami reprezentującymi różnorodne gatunki, komponuje muzykę teatralną i filmową. Współtworzyła ścieżkę dźwiękową filmu „Królik po berlińsku” i trailera filmu „Dwóch Papieży”. Jej kompozycje zostały wykorzystane w czasie pokazu kolekcji Gucci w 2019 we francuskim Arles. Skomponowała muzykę do gry typu visual novel „Vampire: The Masquerade – Shadows of New York”.
Utwory znajdujące się na płycie „Speechless” są efektem głębokiego namysłu, a bezpośrednim impulsem komponowania stało się „zderzenie psychologicznych koncepcji człowieka z wiedzą współczesnych prymatologów i etologów: próba zrozumienia, dlaczego tak drastycznie odcinamy się od innych gatunków i naszej »zwierzęcości«, co doprowadziło nas do zagrożenia bioróżnorodności” (Jazz Forum, 11.2020).
Proces tworzenia płyty był bardzo trudny, prace odbywały się w czasie obostrzeń związanych z pandemią, długo nie było pewności, czy ze względów bezpieczeństwa uda się zaangażować chór.
Płyta Speechless została zrealizowana w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Album ukaże się pod koniec 2021 roku.
Chór 441 Hz z Gdańska powstał w 2006 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Tworzą go entuzjaści, pasjonaci, indywidualiści. Grupa bywa nazywana „chórem nieuczesanym”, co odzwierciedla niepokorny charakter i niestereotypowość chóru. Jak mówi dyrygentka chóru Anna Wilczewska „Im trudniej, tym lepiej”.
„Herce” słyną ze swojej uniwersalności, potrafią ze znawstwem wykonywać muzykę Mozarta czy Moniuszki, ale odnajdują się także we współczesnych performensach. W 2019 roku zespół połączył siły i głosy z Bobbym McFerrinem, by wspólnie wykonać tzw. Circlesongs, utwory tworzone i modyfikowane na żywo, przed publicznością.
Zespół skupia się na odnajdowaniu nowych brzmień i technik wokalnych. Dzięki doskonałym zdolnościom interpretacyjnym chóru i jego elastyczności wykonawczej współcześni kompozytorzy chętnie powierzają mu prawykonania swoich dzieł. Dotychczas byli to: Leszek Możdżer, Karol Nepelski, Krzysztof Zimmerman, Marek Czerniewicz, Krzysztof Olczak, Zygmunt Krauze.
Klasy zespołu dowodzą też laury i nagrody zdobywane na licznych konkursach i festiwalach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.
Anna Wilczewska
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dyrygentury prof. Waldemara Górskiego. Odbyła studia w Conservatoire National Superieur Musique et Danse w Lyonie. W 2013 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie dyrygentura, a w 2018 roku stopień doktora habilitowanego.
Jej poszukiwania pozamuzycznych inspiracji zaowocowały wieloma interdyscyplinarnymi projektami artystycznymi i współpracą ze znakomitymi artystami czy zespołami, m.in. z Neue Vocalsolisten Stuttgart, Bobbym McFerrinem, Svenem Helbigiem, Leszkiem Możdżerem, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Kameralną Progress, Teatrem Dramatycznym w Białymstoku czy Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Owocem pracy z Chórem 441 Hz, którego jest założycielką i którym dyryguje, są 3 płyty zawierające repertuar muzyki najnowszej: Serioso-Giocoso (Soliton, 2012), Modern Choral Masterpieces (DUX, 2014) oraz Song of the North (DUX, 2017).
Koncert odbywa się w ramach cyklu SOUNDLAB, filharmonicznego laboratorium muzyki elektronicznej. Formuła cyklu, czerpiącego inspirację z nowoczesnej bryły budynku, pozwala na prezentację bardzo różnorodnych brzmieniowo propozycji współczesnych kompozytorów.