Jacek Kaspszyk studiował dyrygenturę u Stanisława Wisłockiego oraz teorię muzyki i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył w 1975. W tym samym roku zadebiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie, przygotowując nową realizację Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Dobrze, że zostałem dyrygentem, bo jako instrumentalista każdy zespół rozsadzałbym od środka – mówił w wywiadzie dla
Ruchu Muzycznego maestro
Kaspszyk. Rozmowę można przeczytać
TUTAJ
W 1983 odbył wiele tournées z
Chamber Orchestra of Europe, rozpoczął także współpracę z
Capital Radio's Wren Orchestra, by niebawem zostać jej pierwszym dyrygentem. W tym czasie regularnie koncertował z londyńskimi orkiestrami:
Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, London Philharmonic i Royal Philharmonic, jak również z orkiestrami brytyjskimi, m.in.
Halle, Royal Scottish National, BBS Scottish i BBC National Orchestra of Wales, z którą zagrał po raz pierwszy w 1984 na BBC Henry Wood Promenade Concerts (BBC Proms). Na kontynencie dyrygował wieloma renomowanymi orkiestrami –
Wiener Symphoniker, Orkiestrą La Scali, Bayerische Rundfunk, Rundfunk-Sinfonieorchester w Berlinie, Orchestre de Paris, Orquesta Nacional de España, National Symphony Orchestra w Dublinie, Chamber Orchestra of Europe (z którą odbył tournée po Australii), jak również orkiestrami filharmoniami: w
Oslo, Sztokholmie, Roterdamie i Pradze. W latach 1991-95 był I dyrygentem i doradcą muzycznym Nord Nederland Orkest, w 1992 głównym dyrygentem gościnnym English Sinfonia.
W 1998 objął stanowisko dyrektora artystycznego i muzycznego, w 2002 również naczelnego
Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Przygotował tu premiery m.in. Don Giovanniego, Zamku księcia Sinobrodego i Cudownego mandaryna Béli Bartóka, Króla Rogera Karola Szymanowskiego, Ubu Rex, Potępienia Fausta Hectora Berlioza, Salome Richarda Straussa i Wozzecka Albana Berga. Od 2006 współpracuje z
Operą Wileńską, dla której zrealizował Walkirię Wagnera i Salome, prezentowane też na festiwalach w Lublanie i Rawennie (2007) oraz podczas rezydencji w Israeli Opera Tel Aviv – Yafo (2008).
Do opery zawsze miałem sentyment, bo to była moja pierwsza praca, od niej zaczęła się moja kariera. Muszę jednak od razu powiedzieć, że jako dyrygent nigdy nie ograniczałem się do opery. Uważam, że trzeba zajmować się i operą, i symfoniką, bo są to uzupełniające się i równocześnie oddziaływające na siebie rodzaje praktyki dyrygenckiej – mówi maestro
Jerzy Kaspszyk
Od września 2013 pełni funkcję dyrektora artystycznego
Filharmonii Narodowej. Już w pierwszym dniu jej sprawowania poprowadził zespoły Filharmonii Narodowej na finałowym koncercie Festiwalu „Chopin i jego Europa”, a 22 września dyrygował podczas „Warszawskiej Jesieni” historycznym koncertem z udziałem nieobecnego od 14 lat na estradzie Filharmonii Krystiana Zimermana. Wydarzenie stało się jedną z kulminacji Roku Lutosławskiego. Podczas wieczoru sylwestrowego przedstawił koncertowe wykonanie opery Traviata Verdiego, zapoczątkowując tym samym nową wizję koncertów sylwestrowych. Poprowadził również pierwsze w historii Filharmonii koncerty transmitowane przez Internet.
Jacek Kaspszyk nagrywa dla wielu firm fonograficznych. Jego rejestracja Il signor Bruschino Rossiniego z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej zyskała doskonałe oceny krytyków brytyjskich, a Concerto lugubre Tadeusza Bairda z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach zostało uhonorowane Nagrodą Edisona. Nagrywał dla
Collins Classics z czterema londyńskimi orkiestrami, m.in. Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego, I Symfonię Mahlera, Also sprach Zarathustra R. Straussa, II Symfonię Sergiusza Rachmaninowa i uwertury operowe Giuseppe Verdiego (Philharmonia Orchestra), dzieła Johanna Straussa i symfonie Franza Schuberta (London Philharmonic Orchestra), Interludia orkiestrowe Giacomo Pucciniego (Royal Philharmonic Orchestra). Z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zarejestrował Straszny dwór (
EMI Classics), nagrodzony Platynową Płytą, Ubu Rex (CD Accord) i Króla Rogera (
CD Accord) nominowanego do tytułu Nagranie Roku 2006 przez
BBC Music Magazine.