W 135 rocznicę pierwszego koncertu w szczecińskim Konzerthausie, 18 października o godzinie 17:00, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z autorami monografii „Kultura muzyczna w Szczecinie 1884-2014”.
„Uroczyste otwarcie Domu Koncertowo-Stowarzyszeniowego (Concert- und Vereinhaus), jak wcześniej informowano, na odbyć się 18 bm. o godzinie 7 wieczór i składać się z wykonania przez Szczecińskie Towarzystwo Muzyczne, wspólnie z orkiestrą 34 Regimentu Fizylierów poetycko ułożonego na tę okazję przez pana K. Zitelmanna i skomponowanego przez dyrektora muzycznego dra Lorenza, uroczystego hymnu "Niebiosa opowiadają" (Die Himmen erzahlen) z wykorzystaniem organów. ”[Ostsee-Zeitung, 13 X 1884]
Sama książka, to, jak pisze o niej prof. zw. dr hab. Włodzimierz Zalewski, „pozycja wielowątkowa, solidna i ciekawa oraz rzetelna od strony warsztatowej i merytorycznej. Pokazuje kulturową Różnorodność regionu, nie pomijając (...) zjawisk innych niż polskie. (...) Krańcowe daty nie zostały wybrane przypadkowo. 1884 to rok powstania Domu Koncertowego (Konzerthausu) w Szczecinie. Natomiast w roku 2014 Filharmonia w Szczecinie w sposób wielce symboliczny zainaugurowała swą działalność w nowym gmachu, który został wybudowany w tym samym miejscu, gdzie był posadowiony do końca II wojny światowej Konzerthaus”.
Monografia "Kultura muzyczna w Szczecinie 1884-2014" jest zbiorem materiałów, które były prezentowane podczas konferencji naukowej o tym samym tytule w listopadzie 2016 r. Wybrane teksty są przedstawieniem kultury muzycznej naszego miasta, ale na tle historycznych wydarzeń, które determinowały kierunek jej rozwoju.
W publikacji, którą redakcją naukową objęły dr Maria Behrendt oraz dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska, znajdziemy więc referaty przybliżające tradycję wykonywania w Szczecinie dzieł Ryszarda Wagnera (aut. Friederike Meinel), postać światowej sławy tenora Giulio Perottiego (aut. Sylwia Burnicka-Kalischewska) czy tradycję budownictwa w Szczecinie instrumentów muzycznych (aut. Damian Garecki). Książka zawiera także omówienie amatorskiej działalności muzycznej (aut. Bogdan Matławski)czy życia muzycznego w naszym mieście u progu XXI wieku (aut. Bogusław Rottermund).