Koncert „An Evening of Chamber Music” to jeden z najbardziej oczekiwanych punktów programu festiwalu MUSIC.DESIGN.FORM. Goście koncertu będą mieli okazję usłyszeć utwory
Philipa Glassa w wykonaniu trzech wybitnych artystów:
Tima Faina – skrzypce,
Matta Haimovitza – wiolonczela i
Maki Namekawy – fortepian.
Philip Glass urodził się w 1937 roku w stanie Maryland, w USA. Z wykształcenia matematyk i filozof, z wyboru kompozytor. Ikona muzyki współczesnej, przedstawiciel nurtu minimalistycznego. Amerykański kompozytor, który dla kultury masowej jest tym samym czym Steven Spielberg dla kina czy Mario Testino dla fotografii modowej. Philip Glass udowadnia, że niezwykle osobiste i indywidualne podejście do kompozycji może dostarczać wrażeń zarówno muzykologom i krytykom wielbiącym się w doszukiwaniu się ósmego dna filozoficznego w twórczości artysty, jak i przeciętnemu człowiekowi – pracownikowi korporacji, policji, urzędu... Muzyka Glassa jest bowiem dla każdego, kto ma ucho i wykorzystuje je do „wychwytywania dźwięków”, pozwalających odpocząć i wprawić się w dobry nastrój. Taki jest właśnie Glass,
trzykrotnie nominowany do Oscara (za ścieżki dźwiękowe do filmów: „Kundun”, „Truman Show”, „Godziny”), zdobywca Złotego Globu (za ścieżkę dźwiękową do filmu „Truman Show”) i nagrody BAFTA za „Godziny”.
Program koncertu
Excerpts from Mishima (1984)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Maki Namekawa
Artystka wykona fragmenty pochodzące z muzyki skomponowanej do filmu „Mishima” w reżyserii Paula Schradera. Film jest stylizowaną, fabularyzowaną relacją z czterech etapów życia słynnego japońskiego pisarza XX w. – Yukio Mishimy.
Partita No.2 for solo cello (2010)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Matt Haimovitz
Utwór został premierowo wykonany w Peabody Essex Museum w Salem (stan Massachusetts) w 2017 roku.
Chaconnes I & II from Partita for solo violin (2011)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain
Spotkałem się z Timem Fainem podczas trasy koncertowej „The Book of Longing”, na którą składały się wieczory z poezją Leonarda Cohena. W tym utworze wszyscy instrumentaliści mieli części solowe. Krótko po tej trasie Tim poprosił mnie o skomponowanie dla niego solowej muzyki skrzypcowej. Szybko się zgodziłem. Będąc pod dużym wrażeniem jego umiejętności i sposobu interpretacji moich kompozycji, zdecydowałem się na siedmioczęściowy utwór. Pomyślałem o tym jako o particie (nazwa inspirowana muzyką Bacha na instrument klawiszowy solo i skrzypce solo). Muzyka tamtych czasów obejmowała części taneczne, często chaconny, które przedstawiały praktykę kompozycyjną. To, co zainspirowało mnie w tych utworach, to fakt, że pozwalały kompozytorowi zaprezentować różnorodną muzykę skomponowaną w ramach ogólnej struktury. Zacząłem pracować nad pierwszymi trzema częściami. Podzieliłem chaconnę na dwie części oddzielone kilkoma innymi fragmentami. W ten sposób tematy można było wprowadzić, odłożyć na bok i ponownie wprowadzić do utworu. Szukałem struktury, która byłaby zarówno ekspansywna, jak i ściśle połączona – Philipp Glass.
The Orchard (1992)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain, Matt Haimovitz i Maki Namekawa
Kompozycja została stworzona dla” sztuki „The Screens, napisanej przez francuskiego dramaturga Jeana Geneta. W 1989 r. Joanne Akalaitis wyreżyserowała przekład Paula Schmidta w Guthrie Theater w Minneapolis z oryginalną muzyką Philipa Glassa i Foday Musa Suso.
Pendulum (2010)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain, Matt Haimovitz i Maki Namekawa
Muzyka do Pendulum została po raz pierwszy zaprezentowana jako zlecenie na 90-lecie Amerykańskiego Stowarzyszenia Wolności Obywatelskich w 2010 roku. Pierwotnie stanowiła jednoczęściowy utwór na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Miała być kompozycją stylistycznie energetyczną i brawurową. Niedawno pracowałem z Timem Fainem, nad aranżacją na skrzypce i fortepian. Duch dzieła i jego nazwa pozostały takie same - Philip Glass.
MUSIC.DESIGN.FORM (MDF) to festiwal ponad podziałami, łączący różne dziedziny sztuki. Publiczność podczas pięciu dni doświadczy m.in.: koncertów symfonicznych kameralnych, wystaw, warsztatów, paneli dyskusyjnych, happeningów, a także wizualizacji świetlnych i brzmieniowych. Pierwsza edycja Festiwalu MUSIC.DESIGN.FORM odbędzie się w dniach 19-23 września 2018 roku w wyjątkowej, wielokrotnie nagradzanej przestrzeni organizatora – Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.