Nasze codzienne pejzaże akustyczne stają się coraz bardziej zatłoczone – w nadmiernym hałasie żyje co najmniej jedna trzecia Polaków w każdym wieku. Hałas zwykle lekceważymy, godzimy się z nim, tłumacząc to względami cywilizacyjnymi. Wpływa on jednak negatywnie na nasze zdrowie: przede wszystkim niszczy komórki czuciowe w uchu wewnętrznym, które nie mają zdolności odnawiania się. Powoli nasz słuch się pogarsza, co rzutuje na ogólną jakość życia. Hałas wywiera także ujemny wpływ na układ nerwowy, co objawia się zawrotami i bólem głowy, szumem w uszach, zaburzeniami snu, podwyższonym ciśnieniem krwi, zmęczeniem. Utrudniona jest aktywność fizyczna, intelektualna, zdolność do koncentracji uwagi, analityczno-syntetycznego rozumowania. To też najczęstszy powód nadpobudliwości psychoruchowej najmłodszych. Dzieci niedosłyszących przybywa tak szybko, że specjaliści zaczęli zaliczać niedosłuch do chorób cywilizacyjnych!
Chcemy, by nasi melomani – młodsi i starsi – nie tylko mogli rozpoznać dobre dźwięki, ale i w pełni cieszyć się nimi. Dlatego od 2016 roku Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie razem z lokalnymi i ogólnopolskimi partnerami realizuje kampanię społeczną Słyszę Dobre Dźwięki (SDD). To działania w skali mikro i makro, których celem jest uzmysłowienie szerokiemu gronu odbiorców, że nasze życie nie musi mieć bardzo głośnej ścieżki dźwiękowej. Przez warsztaty, spotkania i gry edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, konferencje branżowe, wydarzenia w przestrzeni miejskiej, niestandardowe wydarzenia artystyczne czy kampanię billboardową, SDD zachęca do podejmowania walki z hałasem i dbania o najczulszy sprzęt audio, jaki mamy: własne uszy. Inspirujemy też odbiorców do poszukiwania wyjątkowych miejsc ucieczki przed hałasem, czyli szkolnych i miejskich stref harmonii, które powstają w szkołach w całym regionie i przestrzeni miejskiej Szczecina. Do naszych działań angażujemy dziesiątki wolontariuszy oraz partnerów, którzy – tak jak my – wierzą, że ochrona i dbałość o słuch to troska o jakość życia.
Więcej o kampanii:
uslysz.filharmonia.szczecin.pl.
Partnerzy: Medincus, Ecophon, Komfort ciszy, pAudio, Beaton, SP w Reczu, PSP w Bezrzeczu
Patronat: Izba Architektów