W sezonie 2019/2020 w Filharmonii znów zagości SoundLab, czyli filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej. Zapraszamy już dziś na eksperymentalną podróż, w której raz w miesiącu będziemy przedstawiać Państwu nowe, różnorodne, eksperymentalne i niecodzienne brzmienia.
Filharmonia jak laboratorium
SOUNDLAB, filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej, to emocjonujące eksperymentalne przedsięwzięcie, które wykorzystuje walory akustyczne i architektoniczne budynku. Formuła cyklu, pozwala na prezentację różnorodnych brzmień, w których dokonuje się żywa komunikacja pomiędzy muzykami, słuchaczem i przestrzenią.
W ciągu minionych sezonów mieliśmy możliwość obserwowania wielu procesów twórczych.
Shiva Feshareki czy
Marcin Stańczyk wraz z
Natalią Zamilską stworzyli dla nas zupełnie nowe dzieła, układane od początku w czystej formie budynku. Uczestniczyliśmy w prezentacji kultowych kompozycji i występów, takich jak np. ubrana w świetlną oprawę prezentacja “Oktophonie”
Stockhausena. Obserwowaliśmy mariaże eksperymentalnej elektroniki z muzyką popularną. Czego jeszcze możemy zatem doświadczyć?
Muzyka jak nauka, nauka jak muzyka
W bieżącym sezonie artystycznym po raz kolejny potraktujemy Filharmonię i sferę muzyki elektronicznej jako swoistą przestrzeń do eksperymentowania, zderzania i uruchamiania wyobraźni. Rozłożymy na czynniki pierwsze korelację muzyki z nauką – matematyką i logiką – a następnie złożymy ją, ukazując nową jakość. Matematyka i logika są wszak bazą dla muzyki, muzyka wykorzystuje je w połączeniu z twórczym myśleniem.
Cykliczne spotkania z eksperymentem
Cykl rozpoczniemy spotkaniem z artystą, którego nazywa się dziś ojcem chrzestnym muzyki elektronicznej.
Morton Subotnick, bo o nim mowa, to jeden z pionierów w rozwoju muzyki elektronicznej oraz innowator w zakresie działań z udziałem instrumentów i innych mediów.
17 października usłyszymy, podręcznikowy już, projekt „Silver Apples of the Moon Revisited” oraz jego premierową kompozycję „As I Live and Breathe”. Dźwiękom – zarówno tym generowanym organicznie, jak i multiplikowanym przy pomocy instrumentarium elektronicznego towarzyszyć będą wizualizacje
Lillevana.
Kolejne spotkania z Soundlabem, to szukanie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy dźwiękami a medycyną. Artystyczne trio w składzie
Miłosz Pękala, Bartosz Weber i
Wiktor Podgórski inspiracje czerpało z takich dziedzin, jak medycyna, fizyka kwantowa oraz kultura Wschodu, tworząc seans muzyki osadzonej pomiędzy współczesną elektroakustyką, jazzem i minimalizmem. Na koncert wypełniony naturalnym pulsem i atmosferą medytacji zapraszamy już
23 listopada.
Grudzień, to koncert
Julii Kent 14 grudnia. Jej utwory trafiają zarówno do miłośników muzyki klasycznej, jak i ambientowej. W trakcie koncertów, do loopowania fragmentów zagranych na wiolonczeli używa aplikacji Ableton Live, a utwory rejestruje za pomocą platformy Pro Tools. Jej występ będzie więc okazją do kontemplowania barwy instrumentów akustycznych deformowanych za pomocą najnowszych technologii.
25 stycznia ze swoim, już z samej nazwy, matematycznym projektem zawita do Filharmonii
Mikołaj Bugajak, artysta na co dzień kryjący się pod pseudonimem NOON. Po 15 latach ponownie wystąpi w Szczecinie, z przekrojowym, w dużej mierze improwizowanym materiałem z albumu „Algorytm”. Tworzona przez niego solowa muzyka jest gęsta, ilustracyjna, wielowarstwowa. Korzysta z narzędzi analogowych i jak deklaruje, na jego wyobraźnię wpływają proste rozwiązania.
Inspiracją do stworzenia kompozycji, którą usłyszymy podczas koncertu
20 lutego była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych. Duet eksperymentatorów i improwizatorów –
Teoniki Rożynek i
Qba Janicki – stworzyli kompozycję na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny, która premierowo zabrzmi w Filharmonii w Szczecinie i będzie częścią wyjątkowego koncertu pełnego nieakademickiej elektroniki, sound designu oraz – pomimo klasycznego wykształcenia obu artystów – dalekiego od respektowania klasycznych reguł.
W młodzi muzycy Orkiestry zagrają awangardowy program współczesnych kompozytorów,
Giovanniego Sollimy oraz
Guillaume’a Connessona, i wejdą w dyskurs dźwiękowy generowany elektronicznie przez berliński duet
Jac and Jerry. Koncert Chamber techno parade usłyszymu
21 marca.
4 kwietnia będziemy mieli szansę uczestniczyć w procesie wysoce zaawansowanego loopowania i bawienia się warstwami dźwiękowymi dzięki wiolonczelistce, kompozytorce i aranżerce
Resinie (Karolinie Rec). Na scenie sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie towarzyszyć jej będą
Emilie Levienaise-Farrouch i
Mateusz Rychlicki, a nastrój koncertu podkreślą wizualizacje przygotowane przez
Mateusza Jarmulskiego.
Na zamknięcie naszych naukowych inspiracji czeka nas odrobina oddechu.
7 czerwca delektować będziemy się korelacją dźwięków syntetycznych z akustycznymi (w wykonaniu całej orkiestry). Będzie to wieczór z projektem orkiestrowym w opartym o twórczość legendy muzyki techno –
Derricka Maya. Twórcy pionierskich dzieł muzyki elektronicznej towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, a koncert poprowadzi
Dzijan Emin, multiinstrumentalista, producent i kompozytor, który ma na swoim koncie współpracę m.in. z duetami
Air i
Daft Punk.
Zapraszamy na fascynującą podróż, która może nas zaprowadzić w zupełnie nieznane, ale z pewnością intrygujące zakątki muzyki. Filharmonia w Szczecinie znów stanie się miejscem muzycznych eksperymentów, a niezwykłe przestrzenie budynku na czas koncertów staną się dźwiękowym laboratorium.