Płytowy Trybunał Dwójki to audycja
Jacka Hawryluka w radiowej Dwójce. W Studiu imienia Władysława Szpilmana w Warszawie uczestnicy oraz melomani przed radioodbiornikami spotykają się, by słuchać ulubionych utworów – tyle tylko, że podczas słuchania nie wiedzą, kto gra. Wszyscy słuchają w ciemno i z sześciu zaproponowanych nagrań wybierają jedno – w ich opinii najdoskonalsze. Podczas kolejnych rund poszczególne nagrania są eliminowane i dopiero wtedy okazuje się kto je wykonywał. Na końcu poznajemy zwycięzcę rywalizacji.
W audycji 16 września jury i melomani oceniali „
Koncert Skrzypcowy A-dur op. 8”
Mieczysława Karłowicza - pierwszy, w pełni samodzielny utwór, napisany przez kompozytora po ukończeniu studiów u Heinricha Urbana w Berlinie. Często mówi się, że od Koncertu, od 1902 roku mamy do czynienia z dojrzałą twórczością
Karłowicza. Premiera odbyła się 21 marca 1903 roku podczas wieczoru kompozytorskiego
Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował sam kompozytor, a partię solową wykonał Stanisław Barcewicz – skrzypek, któremu utwór został dedykowany. Po premierze jeden z berlińskich krytyków napisał:
Karłowicz lubi barwną, bujną, jak dla nas czasami za gęstą instrumentację, ale cokolwiek pisze, to brzmi ładnie. Jego tematy nie są może na wskroś oryginalne, ale odznaczają się właściwym sobie polotem. […] Kompozycja składa się z trzech części wielkiej trudności, zwłaszcza w wysokich pozycjach skrzypcowych. Można ją określić jako pojedynek pomiędzy skrzypcami i bogatą w barwę orkiestrą. Wydaje się, że kompozytor pozostawał pod wpływem Czajkowskiego.
Zwycięskie nagranie pochodzi z naszego albumu „
Karłowicz. Philharmonic. Szczecin”. To płyta, którą muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie nagrali wspólnie z wybitnym solistą, wirtuozem skrzypiec i szczecinianinem z pochodzenia
Bartłomiejem Niziołem. Orkiestrą dyrygował maestro
Łukasz Borowicz - laureat Paszportu Polityki. Wyjątkowy album z utworami Karłowicza jest symbolicznym oddaniem hołdu patronowi Filharmonii w 140. rocznicę jego urodzin. Płyta powstawała podczas dwóch sesji nagraniowych: w czerwcu i sierpniu 2016 roku. O jakość zadbał profesjonalny reżyser dźwięku
Hein Laabs z Berlina, na co dzień związany z jedną z najsłynniejszych na świecie wytwórni płytowych
Deutsche Grammophon. Specjalizuje się on w realizacjach nagrań muzyki klasycznej, ma również na swoim koncie wcześniejszą współpracę z
Łukaszem Borowiczem. Płytę wydał
DUX
W audycji, oprócz wykonania Łukasza Borowicza z naszymi muzykami, wysłuchaliśmy także:
Wandę Wiłkomirską – skrzypce, wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, pod batutą Witolda Rowickiego (FN, Warszawa, 1962; CD Polskie Nagrania 1991; 5 CD Polskie Nagrania „Witold Rowicki – w stulecie urodzin” 2014)
Kaję Danczowską – skrzypce z Orkiestrą Symfoniczną PRiTV w Krakowie, pod batutą Antoniego Wita (Filharmonia Krakowska, 22.12.1978; MC Wifon 1980; CD Le Chant du Monde 1992, 7 CD Polskie Radio 2013 „Kaja Danczowska 1974-2007”)
Konstantego Andrzeja Kulkę – skrzypce, razem z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, którą prowadził Kazimierz Kord (FN, Warszawa, X 1999; CD Accord 2001)
Nigela Kennedy’ego – skrzypce, w towarzystwie Polskiej Orkiestry Kameralnej, pod batutą. Jacka Kaspszyka (Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 27-30.VI. 2006; CD EMI 2007)
Tasmin Little – skrzypce, z BBC Symphony Orchestra, pod batutą Edwarda Gardnera (CD Chandos 2017)
Audycji można posłuchać na stronie radiowej DWÓJKI