„Pinie rzymskie” Respighiego razem ze „Świętami rzymskimi” i „Fontannami rzymskimi” – najsłynniejszym dziełem w dorobku włoskiego twórcy, składają się na tzw. Trylogię rzymską, prezentującą różne zakątki Wiecznego Miasta. W czterech poematach symfonicznych zawartych w cyklu „Pinie…” z 1924 roku kompozytor ilustruje kolejno drzewa z Villi Borghese, okolic katakumb, wzgórza Janikulum oraz z Via Appia.
„Moja matka gęś” Ravela to powrót do świata dziecięcych baśni. Tytuł ukończonej w 1908 roku suity nawiązuje do siedemnastowiecznego cyklu bajek Charles’a Perraulta, znanych w Polsce jako „Bajki Babci Gąski”. Cykl pięciu bajkowych miniatur (I. Pawana Śpiącej Królewny, II. Tomcio Paluch, III. Brzydulka, Cesarzowa Pagód, IV. Rozmowy Pięknotki z Potworem, V. Zaczarowany ogród) pierwotnie został napisany na fortepian na cztery ręce, a w 1912 roku Ravel opracował utwór na orkiestrę i w tej wersji kompozycja zyskała największą popularność.
Wystawa dostępna w czasie wydarzenia:
Po drugiej stronie grani | Anna ReinertAnna Reinert przez ostatnich 15 lat znajdowała inspirację dla swego malarstwa w żywiole geometrycznego miasta. Dzisiaj, przechodząc przez symboliczną grań swojego życia, znalazła się wśród ośnieżonych szczytów gór wysokich. Tak oto góry określiły ją na nowo jako artystkę, jako malarza. W jaki sposób przepływa inspiracja, która w miejskiej bryle szczecińskiej Filharmonii pozwala zobaczyć ostre szczyty ze zdjęć Mieczysława Karłowicza.
SZCZEGÓŁY
Dvořak | Ravel | Respighi
18-01-2019 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin