Muzyka delikatnie faluje. Na powierzchnię świadomości wypływają pytania egzystencjalne, metafizyczne tęsknoty. Łatwo im ulec, bo efemeryczne i kruche istnienie człowieka pragnie nasycić się tym, co wieczne i niezmienne. Brzmienia radosne subtelnie łączą się z tonami ciemnymi, księżycowymi, naznaczonymi wspomnieniem dramatów. Ale ich echa nie powinny przygniatać, raczej skłaniać ku ufnemu powierzeniu się fali życia. Bo życie, jako całość nie musi przecież zamknąć się klęską. Ciągle jest czas na bliskość, ufność i ostatecznie – na przebaczenie.
Czym jest tytułowa „cicha modlitwa”? Jedną z możliwych odpowiedzi podsuwa Piotr Jankowski: „Szukamy w muzyce piękna i intensywności przekazu. [...] Ta muzyka to forma podziękowania za całe dobro, jakie otrzymujemy w życiu”.
„Silent Prayer” to najnowszy album zespołu ASAF. Akustyczny kwartet jazzowy powstał w lipcu 2003 roku. Jego nazwa pozostaje w związku z starotestamentową postacią Asafa, muzyka i psalmisty z czasów króla Dawida. W 2004 r. grupa wydała swoją pierwszą płytę poświeconą pamięci kontrabasisty jazzowego i kompozytora Andrzeja Cudzicha (1960-2003). Po wieloletniej przerwie, w 2019 roku, zespół wznowił działalność, a w marcu 2020 roku nagrał album „Silent Prayer”, nawiązujący do nurtu spirituals jazz.
W programie wieczoru znajdują się utwory z płyty „Silent Prayer”.
Członkowie zespołu:
Piotr Jankowski - perkusista, lider i założyciel zespołu. Przez wiele lat przebywał w Niemczech, gdzie studiował jazz i miał okazję współpracować z takimi sławami, jak Clark Terry, Freddie Hubbard, The Woody Show, Johnny Griffin. W latach 1987-1989 współtworzył Włodek Pawlik Trio. Po wieloletniej przerwie powrócił na scenę jazzową inicjując powstanie zespołu ASAF. Był także współzałożycielem zespołu New Life'm.
Maciej Sikała – saksofonista tenorowy i sopranowy, kompozytor, wykładowca (dr. hab.) klasy saksofonu w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Ma za sobą współpracę z czołówką polskich jazzmanów (Piotr Wojtasik, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Henryk Miśkiewicz, Jarosław Śmietana, Wojciech Karolak, Leszek Możdżer) i muzyków jazzowych z zagranicy (Lester Bowie, Kenny Wheeler, Billy Harper, Billy Har, Joanne Brackeen, David Liebman, Ronnie Burrage, Wayne Dockerey, Reggie Workman). Nagrał ponad 40 płyt jazzowych w tym 4 autorskie, z których dwie były nominowane do nagrody „Fryderyk”.
Joanna Gajda – pianistka, absolwentka Wydziału Jazzowego Akademii Muzycznej w Katowicach, wykładowczyni w Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracowała z takimi muzykami, jak Billy Harper, Judy Bady, Janusz Muniak, Piotr Wojtasik, Urszula Dudziak, Piotr Baron, Mieczysław Szcześniak.
Franciszek Pospieszalski – kontrabasista; studiował w konserwatorium muzycznym w Kopenhadze (Rhythmic Music Conservatory) i w Akademii Muzycznej w Katowicach. Czynnie działa w międzynarodowych i polskich zespołach jako sideman, a także lider w kilku swoich projektach.
Gościnnie na płycie zagrali: kontrabasista Michał Bąk i wokalistka Barbara Pospieszalska.
Michał Bąk - jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, laureatem wielu konkursów kontrabasowych i jazzowych.
Barbara Pospieszalska – występowała i współpracowała m.in. z Anną Marią Jopek, Wojciechem Waglewskim, Anną Serafińską, Lorą Szafran i Bogdanem Hołownią.