Na przełomie maja i czerwca odbyła się pierwsza część szkoleń programu M.M.M. Przez pięć tygodni uczestnicy sześciu ścieżek tematycznych (modułów) spotykali się regularnie na zajęciach prowadzonych w czasie rzeczywistym przez tutorów z całego świata.
W każdym module zwracano uwagę na rolę świadomości i wiedzy, specyfikę pracy każdego z ogniw w procesie twórczym i produkcji wydarzeń.
Odbyło się 35 spotkań w formie webinariów, podczas których łączono się z ekspertami z różnych stref czasowych, od zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych poprzez Islandię, Wielką Brytanię, Szwajcarię, Francję, Niemcy, Polskę, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, po Wietnam i Tajwan.
W ciągu ponad 70 godzin spotkań online padło wiele ciekawych pytań na tematy dotyczące wyzwań stojących przed menadżerami kultury w zakresie efektywnego zarządzania, pracy zespołowej i świadomego włączania publiczności w kreację wydarzeń.
Moduł
EDUKACJA MUZYCZNA poświęcony był wzorcowym międzynarodowym praktykom z zakresu nauki gry na instrumencie i pracy w grupie, kształcenia słuchu oraz rozwoju publiczności od najmłodszych lat do wieku senioralnego. O swoich projektach i doświadczeniach opowiadali: Annika Kukkonen z Filharmonii Helsińskiej i Tuula Jukola Nuorteva z Fińskiej Opery Narodowej, prof. Julian Lloyd-Webber (Wielka Brytania) i Ron Davis (Szwecja).
W module
ARTIST MANAGEMENT poruszano kwestie komunikacji na linii artysta – menadżer – dyrektor artystyczny instytucji, relacji menadżerów z dyrektorami artystycznymi festiwali muzycznych i sal koncertowych, budowania długotrwałych kontaktów, specyfiki rynku muzycznego w różnych rejonach świata (ze szczególną uwagą przypatrywano się fenomenowi krajów, w których koncerty muzyki klasycznej przyciągają głównie młodą publiczność), hybrydyzacji branży i samego zawodu menadżera muzycznego, problemów kontraktowania, negocjowania i praw autorskich. W tym module krąg ekspercki tworzyli: Grzegorz Kotow, Lydia Kuo (Dyrektor, Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Tajwan), Florian Riem (Sekretarz Generalny Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych), Oliverem Wille (Dyrektor Artystyczny, Sommerliche Musiktage Hitzacker, Przewodniczący Jury – German Music Competition), Stanisław Suchora, Monika Pasiecznik, Sebastian Jóźwiak (wydawca, menadżer, producent muzyczny), Martin Malmgreen – ekspert w zakresie negocjowaniu umów międzynarodowych.
Moduł
TEAM MANAGEMENT poświęcony był zarządzaniu energią w zespole, problemom przepracowania i wypalenia zawodowego, kwestiom komunikacji (od programu do koncertu, ustalaniu składów i organizacji przebiegu prób), wyzwaniom stojącym przed młodymi dyrygentami współpracującymi z międzynarodowymi orkiestrami, zarządzaniem kryzysem i sposobami radzenia sobie przez instytucje z wyzwaniami związanymi z pandemią. W tym module uważnie słuchano wypowiedzi Xoana Castineiry (Fundacja J.S. Bacha St. Gallen), Lilianny Krych, Rune Bergmanna i Marii Sydor (Filharmonia w Szczecinie), Macieja Żółtowskiego (Oneonta, NY) i Łukasza Borowicza (Filharmonia Poznańska).
Wprowadzeniem do modułu
ART CURATION był wykład Stanisława Rukszy o roli kuratora i doświadczeniu kuratorskim. Temat kontynuował krytyk sztuki z Los Angeles Andrew Berardini. Wiedza i doświadczeniami dzielili się: Marianna Dobkowska (CSW w Warszawie), Anna Kobierska, Anna Marjankowska, Bartek Buczek, Nguyễn Quốc Thành.
Moduł
SOUND rozpoczął się od studium przypadku: prof. Joanna Napieralska zaprojektowała dźwięk zainspirowana kręconymi schodami w holu Filharmonii w Szczecinie. W kolejnych webinarach eksperci poruszali zagadnienia sound design w nagłośnieniu (dr Jarosław Regulski), planowania pracy i konfiguracji miksera do realizacji koncertu na żywo i do nagrania (Erik Valderhaug), nagłośnienia muzyki wspomaganej komputerowo (dr Wojciech Błażejczyk), techniki mikrofonizacji (prof. Krzysztof Kuraszkiewicz), złożoności struktury form fonograficznych (Michał Szostakowski), dźwięku i VR, mastering nagrania muzyki na potrzeby streamingu w Internecie (Przemysław Danowski), kwestii dźwięku w instalacjach interaktywnych i archiwizacja (Dorota Błaszczak).
Artystyczne aspekty reżyserii świateł, inspiracje i referencje reżysera światła, budowanie emocjonalności i dramaturgii światłem, negocjowanie warunków i współpraa z zespołem artystycznym, zastosowanie nowych technologii i wpływ pandemii na przyspieszony rozwój technologii i powstawanie nowych hybrydowych form wydarzeń to tematy poruszane w ramach modułu
LIGHT & MULTIMEDIA. Wzięły w nim udział reżyserki świateł: Felice Ross, Ellen Ruge, Katarzyna Łuszczyk. Ewa Krasucka skupiła się na problemie rejestrowania i utrwalania wydarzenia scenicznego w dobie streamingów. Paweł ‘Spider’ Pająk mówił o tworzeniu świetlnej oprawy koncertów, a także o roli reżysera (creative director) i producenta kreatywnego (creative producer) w etapach powstawania koncepcji, projektowania, produkcji oraz realizacji wydarzeń.
M.M.M. w liczbach
• wpłynęło 600 zgłoszeń z 40 krajów
• odbyło się 6 modułów tematycznych
• 7 Masterclass
• 100 godzin materiałów audiowizualnych
• 30 spotkań na żywo
• 60 godzin wiedzy eksperckiej w towarzystwie 40 tutorów z całego świata i 170 uczestników zajęć online
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej
mmmproject.eu.
Projekt, dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, zapewnia możliwość współtworzenia wydarzeń artystycznych, w tym: Music.Design.Form Festival, International Lutoslawski Youth Orchestra, Fjord Cadenza Festival oraz programu wystawienniczego Galerii Poziom 4.