Legenda amerykańskiej muzyki eksperymentalnej. Performerka, kompozytorka, reżyserka, skrzypaczka (z wykształcenia rzeźbiarka). Była związana z legendarnym artystą Lou Reedem. Na niwie artystycznej para współpracowała wielokrotnie. Laurie Anderson zaczęła występować w Nowym Jorku na początku lat 70. Przebojem zdobyła ówczesną scenę alternatywną dzięki występowi zatytułowanemu „Duets on Ice” – grała na skrzypcach, mając założone łyżwy zamrożone w lodowym bloku.
Skrzypce napełniła wodą, aby płakały podczas wykonywania rzewnych fraz Czajkowskiego. Pokaz kończył się wraz z roztopieniem lodu. O jej legendarnej pozycji w świecie amerykańskiej muzyki eksperymentalnej zaświadcza długa lista światowej sławy artystów, z którymi współpracowała. Byli to m.in.: Andy Warhol, Philip Glass, Frank Zappa, Peter Gabriel, John Cage, Allen Ginsberg. Niektóre jej projekty, jak np. „O Supermen”, sprawiły, że zaczęła być rozpoznawalna poza kręgami muzyki eksperymentalnej, tzn. w popkulturze (zarzucono jej wówczas, że zdradziła awangardę).
W 2003 roku rozpoczęła współpracę z NASA, dzięki czemu powstał performans „The End of the Moon”. W podróż na księżyc zabrała polską publiczności w roku 2006. Ostatnimi czasy jej twórczość traktowana jest jak profetyczny komentarz do najnowszych dziejów Ameryki. Z jednej strony pobrzmiewają tu beztroskie tony inspirowane szczęśliwym dzieciństwem artystki w małych miasteczka środkowego Zachodu Ameryki, z drugiej strony w eksperymentach oraz warstwie słownej jej utworów odzywają się gorzkie tony, które zagościły u nowojorczyków po wrześniowej katastrofie.
------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.