Bracia bliźniacy Marcin (kontrabas) i Bartłomiej (perkusja) od 20 lat wędrują po rozmaitych peryferiach jazzu, mając na swoim koncie projekty z Mikołajem Trzaską i Tomaszem Stańką. Od lat 80. trudno wyobrazić sobie polską scenę jazzową bez charakterystycznego, miękkiego i nieco zachrypniętego brzmienia trąbki Antoniego „Ziuta" Gralaka (wcześniej członka m.in. freejazzowej grupy Young Power).
Płyta „Primitivo” to swoisty powrót do korzeni muzyki dawnej określanej jako prymitywna. Sztuki dźwiękowej zasadzającej się na przedstawianiu podstawowych stanów emocjonalnych rozpiętych pomiędzy radością i rozpaczą. Przy czym – jak określają to muzycy – nie jest ważne zastosowane instrumentarium czy też rozgraniczenia pomiędzy słuchaczami a muzykami. Liczą się tylko uczucia wyrażane za pomocą muzyki. Jeśli zaś skupić się na emocjach, niemożliwe stanie się stosowanie fałszywych cliche. Powrót do pierwotnych motywów i pragnień podczas tworzenia muzyki stał się podstawą albumu.
W kompozycjach Gralaka, B. Olesia, które znalazły się na płycie, pobrzmiewają fragmenty pieśni suazyjskich, azteckich i tybetańskich. Owe elementy rdzenne zostały wzbogacone na płycie wpływami awangardowego jazzu z Chicago Roscoe Mitchella oraz elementami stylu muzyków kenijskich.
------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.