Wybór kompozycji, które zaprezentuje formacja Feel Harmony Quintet (składająca się z muzyków Filharmonii), przedstawia się niezwykle interesująco. Kompozycje Kilara, Hindemitha i Muczyńskiego można bowiem uznać za reprezentatywne dla XX-wiecznej twórczości na kwintet dęty.
Młodzieńcze dzieło Wojciecha Kilara jest tym cenniejsze, że kameralistyka nie była głównym nurtem zainteresowań twórcy „Krzesanego”. Kwintet to dzieło 20-letniego kompozytora. Sporo jest tu typowego dla I połowy XX wieku neoklasycyzmu zabarwionego w dodatku klimatami ludowymi (np. w części II). Co więcej, już w tej młodzieńczej kompozycji ujawniły się pewne naturalne skłonności twórcy do rysowania obrazów muzycznych, a stąd już przecież niedaleko do muzyki filmowej, z której Kilar słynął. W nieco podobnym tonie utrzymana jest „Kleine Kammermusik” Paula Hindemitha. Utwór został opublikowany wraz ze słynną „Kammermusik no. 1”. Stylistycznie „Kleine Kammermusik” jest zupełnie inna, tzn. nie ma tu elementów tanecznych czy jazzu (tango, fokstrot). W partiach instrumentów dętych kompozytor zawarł natomiast sporo humoru. Posłuchajmy np. drugiej części kwintetu – cóż to za dziwaczny walc, jak z popsutej katarynki. A jednak – działa!
Kameralną odsłonę Filharmoników zwieńczy kwintet Roberta Muczyńskiego (1929-2010, kwintet powstał w 1985 roku). Twórczość tego polsko-amerykańskiego kompozytora jest przedmiotem zainteresowania klarnecisty kwintetu, ale i profesora Akademii Sztuki w Szczecinie Bogusława Jakubowskiego. Dzięki działaniom profesora w szczecińskim środowisku muzycznym poznano m.in. „Time Pieces” na klarnet i fortepian tego twórcy. W ostatnim czasie zresztą twórczość Muczyńskiego przeżywa pewien renesans. Poza kameralistyką jego dzieła orkiestrowe pojawiły się w programie Chicago Symphony Orchestra, Cincinnati oraz National Symphony Orchestra. Kwintet jest chyba najmniej neoklasyczny i najpoważniejszy wyrazowo spośród wykonywanych tego wieczoru. No cóż, jak wiadomo, z muzyką współczesną żartów nie ma…
------------------------------
dr Mikołaj Rykowski
Muzykolog i dyplomowany klarnecista, związany z Katedrą Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Autor książki i licznych artykułów poświęconych fenomenowi Harmoniemusik – XVIII-wiecznej praktyce zespołów instrumentów dętych. Współautor scenariuszy "Speaking concerts" i autor słownych wprowadzeń do koncertów filharmonicznych w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi.